Eerste nieuwe Kustwachtvliegtuig aangekomen

Het 1e van 2 nieuwe vliegtuigen van Kustwacht Nederland is vandaag aangekomen. De Dash-8 volgt op korte termijn de Dornier-288 op. Het nieuwe toestel is in alle opzichten een upgrade. Het bevat moderne apparatuur om de taken nog beter uit te voeren.

Vergroot afbeelding 2 E-One Titan-crashtenders verwelkomen de Dash-8 met een waterdouche.
De Dash-8 is het nieuwe vliegtuig van de Kustwacht.

De komende periode wordt de Dash-8 getest en het personeel opgeleid. Het maritieme patrouillevliegtuig is in die periode al regelmatig langs de Nederlandse kust en boven zee te zien. Zodra alles is afgerond, vervangt het toestel de huidige Dornier-228-vliegtuigen. De 2e Dash-8 is naar verwachting in oktober operationeel inzetbaar. Tot die tijd fungeert een Beechkraft King Air-vliegtuig als reservetoestel.

Ten opzichte van de voorganger kan de Dash-8 langer vliegen. Ook beschikt het toestel over een surface radar, waarmee dag en nacht een snel overzicht valt te verkrijgen van bijvoorbeeld scheepvaart. Verder is het vliegtuig voorzien van een luik aan de onderzijde van de romp. Vanuit de zogeheten ‘drop hatch’ kan de bemanning een reddingsvlot, rookmarkeerders en datumboeien werpen. Een datumboei drijft in zee en rapporteert positie, water- en luchttemperatuur. Die informatie geeft meer inzicht in de mogelijke locatie van een drenkeling.

Vergroot afbeelding Een Dash-8.
Ten opzichte van de voorganger kan de Dash-8 langer vliegen en dankzij de surface radar krijgt het dag en nacht een snel overzicht van bijvoorbeeld scheepvaart.

Aerial officers

De Kustwacht leaset de Dash-8’s van ISR Support Europe. Dat consortium levert de vliegers en het onderhoudspersoneel. De luchtwaarnemers, zogeheten aerial officers, zijn afkomstig van Rijkswaterstaat, Douane, NVWA en de marechaussee. Daarvan zijn er altijd 2 aan boord en zij voeren de kustwachttaken uit. Via een werkstation bedienen ze de sensoren en communicatieapparatuur.

De Kustwacht coördineert de inzet. De toestellen krijgen net als nu Schiphol-Oost als thuisbasis. Vanaf daar houden zij toezicht op de Nederlandse kust en de Noordzee. Het 1e toestel is ongeveer een half jaar later aangekomen dan verwacht. Dat komt mede door de COVID-crisis. Zo was er een tekort aan personeel bij leveranciers en toeleveranciers en een gebrek aan materiaal.