Overdracht nieuwe Kustwacht-toestellen luidt einde van tijdperk in

Kustwacht Nederland heeft sinds vandaag 2 nieuwe vliegtuigen en 2 nieuwe helikopters. De Dash-8-patrouillevliegtuigen en de AW189 Search & Rescue-helikopters zijn vandaag op Schiphol overgedragen. De oude toestellen zijn officieel uit dienst gehaald. Daarmee stopt ook de bijdrage van de luchtmacht aan de kustwacht. Die bestond onder meer uit het leveren van vliegers voor de patrouillevliegtuigen.

Vergroot afbeelding Groep mensen luisteren naar spreker, een nieuw Dash-8-patrouillevliegtuig en AW189 Search & Rescue-helikopter op de achtergrond.
De Kustwacht heeft nieuwe vliegtuigen en helikopters.

Defensie organiseert en beheert de kustwacht nog wel, maar laat de toestellen besturen door piloten van de firma’s waarvan de toestellen worden geleased. Bristow onderhoudt de helikopters en levert de gehele bemanningen. ISR Support Europe doet dat voor de vliegtuigen, waarvan een van de 2 geldt als reservetoestel.

Defensie blijft wel één van de organisaties die betrokken is bij het team van luchtwaarnemers die aan boord van de Dash-8 zitten. De marechaussee, Rijkswaterstaat, de douane en de Nederlandse Voedsel- en Waren Autoriteit zitten in dat team. Verder werkt de kustwacht nauw samen met de marine.

Dash-8

De eerste Dash-8 arriveerde vorige maand al in Nederland. Het maritieme patrouillevliegtuig is sindsdien uitgebreid getest, terwijl ook het personeel hun opleiding aan boord heeft voltooid. Het toestel volgt de Dornier-228 op, dat aan het eind van de economische levensduur zat.

De Dash-8 is in alle opzichten moderner, kan langer vliegen en heeft verschillende nieuwe systemen. De surface radar is hierbij een blikvanger. Zo is dag en nacht snel een overzicht te krijgen van bijvoorbeeld de scheepvaart.

AW189

Ook de Search & Rescue-helikopters betekenen een flinke upgrade voor de kustwacht. Zo is er meer capaciteit aan boord van de Leonardo AW189. Er kunnen per toestel 19 personen tegelijkertijd worden gered. Ook zit er voortaan standaard een ambulanceverpleegkundige aan boord van beide helikopters en is er meer ruimte voor behandeling van patiënten.

Verder beschikt de helikopter over een volwaardig infrarood systeem. Het ene toestel vliegt vanaf Den Helder Airport, het andere komt op Vliegveld Midden-Zeeland.