Korte en smalle onverharde landingsbaan voor tactisch luchttransport
Defensie heeft een korte en smalle onverharde landingsbaan (dirt strip) nodig. Hier kunnen militairen tactische landingen met transportvliegtuigen oefenen. Uitwijken naar het buitenland biedt onvoldoende mogelijkheden om goed te trainen.
Ruimte voor dirt strips
Bij een tactische landing, landen transportvliegtuigen bijvoorbeeld op zand of een weiland. Dat kan nodig zijn na een ramp of noodsituatie. Een verharde landingsbaan is dan niet altijd bereikbaar. Nu oefenen militairen dit in het buitenland. Maar daar is niet altijd ruimte voor en het kost veel tijd. Tijd die er niet altijd is vlak voor een uitzending.
Met ruimte voor dirt strips in Nederland, kunnen ondersteunende eenheden op de grond oefenen om de tactische landingen in goede banen te leiden. En kunnen vliegers oefenen met opstijgen en landen vanuit verschillende richtingen.
Locatie-eisen
Bij de keuze voor een locatie wordt gelet op:
- Ruimte voor een dirt strip van 1.600 meter lang en 25 meter breed.
- Weinig of geen bebouwing binnen de veiligheidszone.
- Geschikte ondergrond zoals gras, gravel, split of zand.
- Ruimte om tijdelijk vliegtuigen te parkeren.
- Geen hinder voor de burgerluchtvaart.
De zoeklocaties
In december 2024 maakte Defensie bekend welke locaties verder onderzocht worden, en welke niet. Defensie onderzoekt voor dirt strips haar eigen terreinen en de Leusderheide die dichtbij een opstijgplaats van de luchtmacht ligt.
Locaties die Defensie verder onderzoekt:
- Vliegbasis Deelen
- Vliegbasis De Peel
- Vliegbasis Gilze-Rijen
- Leusderheide
Locaties die Defensie niet langer onderzoekt:
- Twente Airport, gemeente Enschede, Overijssel.
- De Haar, gemeente Assen, Drenthe.
- Havelte West, gemeente Westerveld, Drenthe en gemeente Steenwijk, Overijssel.
- Oirschotse heide, gemeente Oirschot, Noord-Brabant.
- Rucphense heide, gemeente Rucphen, Noord-Brabant.
Veranderingen voor de omgeving
De landingsbaan kan effect hebben op de natuur en omwonenden. Deze effecten worden onderzocht via een onafhankelijke milieueffectrapportage, dat onder andere de gevolgen voor gezondheid, veiligheid, verkeer, geluid, planten, dieren, lucht, bodem en water in kaart brengt. Deze gevolgen kunnen zowel positief als negatief uitpakken.
Als de landingsbaan in uw omgeving komt, kan dat gevolgen voor u hebben. Daarom is uw betrokkenheid belangrijk en luistert Defensie naar uw opmerkingen. Als het nodig is start Defensie op een later moment een regeling voor schadevergoeding. Op deze zogeheten nadeelcompensatie heeft u nu nog geen recht.
Video: uitleg ruimte voor onverharde landingsbaan (dirt strip)
NPRD-proces
Defensie maakte 15 december 2023 bekend welke ruimte ze in Nederland nodig heeft. Op dit moment is de onderzoeksfase bezig. Wanneer in 2025 het ontwerp van de Nationale Beleidsvisie NPRD (Nationaal Programma Ruimte voor Defensie) is vastgesteld, kunt u deze weer inzien en erop reageren (zienswijze indienen). Wilt u weten waar Defensie is in het proces? Bekijk dan de Tijdlijn voor de meest actuele stand van zaken.
Contactmogelijkheid
Voor vragen over het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie kunt u het contactformulier op de contactpagina invullen.