Helikopterlandingsplaatsen
Er is steeds meer vraag naar helikopteroperaties. Defensie heeft daarom meer helikopterlandingsplaatsen nodig. En wil de landingsplaatsen die ze al heeft meer gaan gebruiken.
Oefenen met landen en opstijgen
Op helikopterlandingsplaatsen kunnen transporthelikopters oefenen met landen en opstijgen. Het is belangrijk dat ze dit kunnen oefenen in verschillende weersomstandigheden en in verschillende omgevingen, zoals zandvlakten, verstedelijkt gebied en kustgebieden. Defensieonderdelen oefenen er samen het vervoer van personeel en materieel via de lucht onder extreme omstandigheden zoals vijandelijke dreiging slechte weersomstandigheden of in gevaarlijk terrein door bijvoorbeeld opstuivend zand.
Locatie-eisen
Bij de keuze voor een locatie wordt gelet op:
- Een training moet worden uitgevoerd binnen een 2 uur durende vlucht vanaf een helikopterbasis, zoals Gilze-Rijen, De Kooy en Deelen.
- Flexibel gebruik. Dus zonder vaste coördinaten, maar meer mogelijkheden binnen een groter (oefen)gebied. En tot 24.000 meer vliegbewegingen.
- Geschikt voor operaties in zandvlakten, verstedelijkt gebied en kustgebieden.
- Binnen of dichtbij laagvlieggebieden.
De opties
In december 2024 maakte Defensie bekend welke locaties verder onderzocht worden, en welke niet.
Opties die worden onderzocht
- Meer gebruik maken van bestaande helikopterlandingsplaatsen.
- Meer gebruik maken van bestaande helikopterlandingsplaatsen. En uitbreiding van helikopterlandingsplaatsen op bestaande militaire oefenterreinen binnen 60 kilometer van Gilze-Rijen, Deelen, De Kooy, Schaarsbergen, Assen, Roosendaal en Nieuw Milligen.
Veranderingen voor de omgeving
De helikopterlandingsplaatsen kunnen effecten hebben op de natuur en omwonenden. Deze effecten worden onderzocht via een onafhankelijke milieueffectrapportage, dat onder andere de gevolgen voor gezondheid, veiligheid, verkeer, geluid, planten, dieren, lucht, bodem en water in kaart brengt. Deze gevolgen kunnen zowel positief als negatief uitpakken.
Als een helikopterlandingsplaats in uw omgeving komt, kan dat gevolgen voor u hebben. Daarom is uw betrokkenheid belangrijk en luistert Defensie naar uw opmerkingen. Als het nodig is start Defensie op een later moment een regeling voor schadevergoeding. Op deze zogeheten nadeelcompensatie heeft u nu nog geen recht.
Video: uitleg ruimte voor helikopterlandingsplaatsen
NPRD-proces
Op dit moment is de onderzoeksfase bezig. Wanneer in 2025 het ontwerp van de Nationale Beleidsvisie NPRD (Nationaal Programma Ruimte voor Defensie) is vastgesteld, kunt u deze weer inzien en erop reageren (zienswijze indienen). Wilt u weten waar Defensie is in het proces? Bekijk dan de Tijdlijn voor de meest actuele stand van zaken.
Contactmogelijkheden
Voor vragen over het Nationaal Programma Ruimte voor Defensie kunt u het contactformulier op de contactpagina invullen.