Klacht Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Vindt u dat de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD) zich ongepast heeft gedragen tegenover u of iemand anders? Of heeft de MIVD iets niet gedaan, wat juist wel zou moeten? Dan kunt u een klacht indienen.
Uw klacht kan gaan over een medewerker van de MIVD of over iemand die onder verantwoordelijkheid van de MIVD werkte.
Voorwaarden voor klachten
Vanaf het moment dat het (vermoedelijke) gedrag gebeurde, heeft u 1 jaar om uw klacht in te dienen. Daarna hoeft de minister de klacht niet meer te behandelen.
Er zijn nog andere situaties waarin de minister een klacht niet hoeft te behandelen. Bijvoorbeeld als u klaagt over een beslissing waarop u bezwaar of beroep kunt of kon indienen.
Meer informatie vindt u in artikel 5 van de Klachtenregeling MIVD.
Informatie die nodig is bij indienen klacht
U kunt uw klacht mondeling of schriftelijk indienen. Als de MIVD uw klacht niet mondeling kan beantwoorden, wordt u gevraagd deze schriftelijk in te dienen.
Omschrijf zo concreet mogelijk waarover u klaagt, wie erbij betrokken is en wanneer het gebeurde.
Als u schriftelijk klaagt, moet u ook uw naam en adres, datum van indiening, uw handtekening en de reden voor de klacht te vermelden.
Houd er rekening mee dat u geen vertrouwelijke informatie mag verzenden via een onbeveiligde verbinding.
Verschillende manieren van indienen klacht
- Telefonisch via (088) 953 02 23. Van maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 10.00 uur.
- Online via het klachtenformulier.
- Per post:
Minister van Defensie
Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst
Afdeling Juridische Zaken/Klachten
Postbus 20701
2500 ES Den Haag
Behandeling klacht door MIVD
De MIVD gaat uw klacht behandelen en probeert een oplossing te zoeken waar beide partijen het mee eens zijn. De persoon over wie u klaagt wordt geïnformeerd en om een mening gevraagd.
De MIVD hoeft uw klacht niet in behandeling te nemen als:
- er al eerder een schriftelijke klacht over hetzelfde is ingediend en behandeld, waarbij rekening gehouden is met de klachtenregeling MIVD;
- het gedrag waarover u klaagt langer dan 1 jaar geleden gebeurde, of waarvan u langer dan 1 jaar geleden op de hoogte bent gebracht;
- u bezwaar heeft gemaakt of had kunnen maken;
- uw klacht al aan een andere rechterlijke instantie dan een administratieve rechter is voorgelegd voor een oordeel;
- het gedrag waarover u klaagt onderdeel is van een politieonderzoek, een bevel van de officier van justitie, of als daarover al een aanklacht loopt voor een strafbaar feit.
Als uw klacht niet in behandeling wordt genomen, ontvangt u daarover bericht van de minister.
De minister moet binnen 6 weken op uw klacht reageren. Lukt dat niet, dan mag de minister dit 4 weken uitstellen. U krijgt hierover bericht. Verder uitstel is alleen mogelijk bij een onverwachte situatie of als u daarmee schriftelijk akkoord gaat.
Niet eens met de klachtafhandeling
Als u het niet eens bent met hoe uw klacht is afgehandeld, kunt u naar de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten (CTIVD) gaan. Deze commissie is onafhankelijk en kan een bindend besluit nemen over uw klacht.
De CTIVD heeft verschillende manieren om klachten af te handelen. Zo kan zij de klacht afhandelen door tussenkomst, bemiddeling of met een rapport. De afdeling klachtbehandeling van de CTIVD kan ook onderzoek doen in de dossiers van de MIVD en praten met (oud-)medewerkers van de MIVD. Na het onderzoek schrijft de afdeling een oordeel dat naar de minister gaat. De minister moet dit oordeel uitvoeren. En de commissie en de klager binnen 2 weken laten weten hoe en wanneer dit gebeurt.
Klacht indienen zonder betrokkenheid MIVD
In sommige gevallen kunt u rechtstreeks naar de afdeling klachtbehandeling van de CTIVD, zonder eerst naar de MIVD te gaan. U moet dan wel uitleggen waarom dat nodig is.