Geniematerieel

Het materieel van de genie is zo veelzijdig als het wapen zelf. Elke taak vraagt om speciaal materieel. Een verkenning van het (historische) wagenpark en brugslagmaterieel van de pontonniers mag hier zeker niet ontbreken.

Een DAF-vrachtwagen passeert een rijsporenbrug.
Een DAF YK314 passeert een rijsporenbrug. (Foto: NIMH)

Karren en locomobielen

Speciaal materieel heeft de genie altijd al gehad. Karren en wagens, getrokken door paarden, om pontons en ander brugslagmateriaal te vervoeren. Locomobielen (mobiele stoommachines) als trekker of als aggregaat voor de torpedo- en de verlichtingsdienst. Ook kreeg het regiment al vroeg vrachtwagens om zwaar materieel te vervoeren. De genie beschikte zelfs enkele jaren over luchtballonnen en heeft nog steeds een ‘vloot’ in de vaart.

Onder pantser

De ondersteuning van manoeuvre-eenheden in het gevecht is de belangrijkste taak van de genie. Daarvoor heeft de pantsergenie een aantal gepantserde voertuigen:

  • de Boxer- en Bushmaster-pantserwielvoertuigen voor personeelstransport;
  • de Fennek-pantserwielvoertuigen voor genieverkenningen;
  • de Fuchs-pantserwielvoertuigen voor CBRN-verkenningen;
  • Brugleggende tanks;
  • Genie- of doorbraaktanks.
Een Leopard 1-brugleggende tank .
Een Leopard 1-brugleggende tank plukt de vruchten van zijn werk. (Foto: Anneke Janissen)

Dit is maar een greep uit het rollend materieel van de pantsergenie. De eenheden beschikken ook over vrachtwagens en bouwmachines in verschillende uitvoeringen, en over mijnruimsystemen. Een deel kan worden voorzien van een ‘pantserpakket’ om het werk onder gevaarlijke omstandigheden mogelijk te maken.

Bouwen, slopen en varen

Behalve steun en toeverlaat van manoeuvre-eenheden, is de genie eveneens het allround ‘bouwbedrijf’ van de krijgsmacht. Ook daarvoor beschikken de genisten over een uitgebreid materieelpark. Dat omvat onder meer bouwmachines, diverse speciale genievoertuigen en brugslagmaterieel.

Het MLC-70-wegenmatsysteem.
Het MLC-70-wegenmatsysteem.

Het brugslagmaterieel stelt de pontonniers in staat om overgangen te maken over droge of natte hindernissen. Er zijn 2 types: vaste oeverbruggen en drijvende bruggen. De 1e worden gemaakt met brugleggende tanks, systeembruggen (Bailey, MGB) of geïmproviseerd met ter plekke beschikbaar bouwmateriaal. Drijvende bruggen worden samengesteld uit pontons, die met duwboten op hun plaats worden gebracht en dan worden gekoppeld.

Bouwmachines zijn er in alle soorten en maten: dozers, shovels, graders, scrapers, minigravers en hijskranen. Aangevuld met gewone vrachtwagens, kiepauto’s en mattenleggers (voor wegverbetering) kan met dit materieel elk bouwproject worden aangepakt. Met het duikondersteuningsvaartuig, de waterboorinstallatie en het CBRN-ontsmettingsvoertuig is deze vogelvlucht over het genie-arsenaal compleet.