Eerste mijnenbestrijdingsvaartuig uit project met België te water gelaten

Het eerste mijnenbestrijdingsvaartuig uit een binationaal project met België is vandaag te water gelaten. Tijdens de ceremonie in het Franse Concarneau droeg scheepbouwer Naval de scheepsbel en de naamborden van BNS Oostende over aan de Belgische marine.

Vergroot afbeelding Een mijnenbestrijdingsvaartuig.
BNS Oostende is de eerste nieuwe mijnenbestrijder die te water is gelaten.

De Oostende is de eerste van de 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen die de Koninklijke Marine samen met België heeft aangeschaft en ontwikkeld. Beide landen krijgen er 6. De huidige mijnenjagers van beide marines naderen het einde van hun levensduur.

Ook is begonnen met de bouw van de tweede nieuwe Belgische mijnenbestrijder. De kiel van BNS Tournai is vandaag gelegd.

Volgens minister Kajsa Ollongren profiteren niet alleen Nederland en België van de gloednieuwe mijnenbestrijders. “Veilige, vrij toegankelijke zeeën en waterwegen zijn van levensbelang voor een sterk en welvarend Europa. Het gebruik van zeemijnen is springlevend. Oude mijnen en bommen uit de wereldoorlogen en geïmproviseerde explosieven van een paar honderd euro hebben de potentie om ontwrichtend te zijn.”

Vergroot afbeelding Overhandiging van een scheepsbel.
De scheepsbel werd overgedragen aan de Belgische marine.

Nederlandse mijnenbestrijder

De bouw van het eerste Nederlandse schip, Zr.Ms. Vlissingen, verloopt volgens planning. Het casco is ver gevorderd. Ook wordt al aan de inbouw van grote systemen en de aanleg van vele meters aan pijpwerk en buizen gewerkt.

Tewaterlating van het vaartuig wordt eind september verwacht.