Luchtverdedigings- en commandofregat (LCF)

De Koninklijke Marine beschikt over 4 luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF) van de De Zeven Provinciënklasse. De schepen kunnen een compleet vlootverband beschermen tegen vijandelijke dreigingen vanaf zee en uit de lucht (vliegtuigen én raketten).

Daarnaast zijn de schepen uitgerust om de uitzendbare en operationele staf van de Koninklijke Marine, de Netherlands Maritime Force (NLMARFOR) van hier grootschalige (maritieme) operaties te laten aansturen.

Specificaties

  • Koninklijke Schelde Groep
  • waterverplaatsing: 6.050 ton
  • lengte: 144 meter
  • breedte: 17 meter
  • diepgang: 7 meter
  • snelheid: 30 knopen
  • voortstuwing:  
    • 2 Wärtsilä 16 V26 dieselmotoren (13.600 pk totaal)
    • 2 Rolls Royce Spey SM 1A gasturbines (52.300 pk totaal)
  • bemanning: 174 (202 inclusief staf)
  • radar: gemoderniseerde SMART-L early warning capability
  • bewapening:
    • Oto Breda-kanon 127mm-scheepsgeschut
    • Mark 41-verticaal lanceersysteem voor RIM-162 Evolved Sea Sparrow Missile (ESSM) en Standard Missile 2 Block IIIA (SM-2)
    • Harpoon-antischeepsraket (AGM-84)
    • Goalkeeper-snelvuurkanon
    • Mark 46-torpedo’s
    • NH90-maritieme gevechtshelikopter
  • in gebruik bij: Koninklijke Marine

Bewapening

De luchtverdedigings- en commandofregatten hebben een uitgebreid wapenarsenaal om een compleet vlootverband te beschermen. Het automatisch ladende 127mm-kanon op het voordek kan worden ingezet tegen vijandelijke schepen en (gepantserde) landdoelen tot een afstand van 30 kilometer.

Minder goed zichtbaar, maar minstens zo effectief zijn de ESSM's en SM-2's die vanuit het Mark 41 Vertical launch System (40 verticale lanceerbuizen onder het voordek achter het kanon) worden afgevuurd. De radargeleide ESSM’s schakelen op de middellange afstand vliegentuigen en supersonische raketten (sneller dan het geluid) uit. De radargestuurde SM-2’s zijn oorspronkelijk bedoeld als middellange luchtverdedigingsraket, maar kunnen ook tegen schepen worden ingezet.

De Harpoon-antischeepsraketten voor de middellange afstand worden verschoten vanuit 8 schuin geplaatste lanceerbuizen op het middenschip. Deze ‘fire and forget’-raketten vliegen naar een vooraf ingesteld gebied, om daar hun eigen radar in te schakelen en zelfstandig het doel aan te vallen. En dan zijn er nog de Mark 46-torpedo’s die zowel vijandelijke oppervlakteschepen als onderzeeboten kunnen uitschakelen.

De Smart-L-langeafstandsradar van Zr. Ms. De Zeven Provinciën, Northern Archer 2015.

De Smart-L-langeafstandsradar van Zr. Ms. De Zeven Provinciën, Northern Archer 2015.

Smart-L-radar

Essentieel voor het inzetten van de genoemde wapensystemen is de gemoderniseerde Smart-L Extended Long Range-radar van de LCF’s. Deze zeer geavanceerde langeafstandsradar kijkt honderden kilometers ver, ‘over de horizon’, en kan gelijktijdig meerdere doelwitten volgen.

De laatste ontwikkeling op dit gebied is de radarinzet voor het onderscheppen van intercontinentale ballistische raketten. Deze zogenoemde ‘ruimteraketten’ worden met snelheden tot 20.000 kilometer per uur op hun doel afgevuurd. Een deel van hun baan richting het doelwit leggen ze hoog in de dampkring af. Omdat deze raketten een chemische of nucleaire lading kunnen hebben, is het belangrijk ze in de hogere lagen van de dampkring te vernietigen.

De marine beschikt niet over de SM-3-raketten die ze op die hoogte kunnen vernietigen. Wel kan Nederland deze raketten dankzij de Smart-L’s, als enige land naast Amerika, vroegtijdig detecteren en volgen. De Nederlandse radargegevens worden doorgeven aan een partner die de raket vervolgens uitschakelt. Bijzonder is dat de LC-fregatten zichzelf en het vlootverband waar ze deel van uitmaken gelijktijdig kunnen verdedigen tegen andere luchtdreigingen. Dus tijdens het doorgeven van de radarinformatie over de intercontinentale ballistische raketten schakelen de LCF’s tegelijk andere dreigingen uit met hun eigen wapens.

Stealth-technieken

Een ander opvallend kenmerk van de LCF’s is het gebruik van stealth-technieken die de schepen minder goed zichtbaar maken voor de radar. Hiervoor hebben de schepen een strak en vrij hoekig uiterlijk.

Dankzij verregaande automatisering volstaat een bemanning van 174 personen (202, inclusief staf). De schepen zijn gebouwd bij de Koninklijke Schelde Groep te Vlissingen. Bij het ontwerp is samengewerkt met Spanje en Duitsland, in het F100- en F124-project.

De Zeven Provinciënklasse bestaat uit: