LCU-landingsvaartuig (materieel)
Het Landing Craft Utility (LCU) Mark II is het grootste landingsvaartuig van de marine. Het is vooral bestemd voor het vervoer van (zwaar) materieel vanaf de amfibische transportschepen naar een strand en terug. Het kan ook personeel en voorraden vervoeren.
Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.
Lees ook: Marine neemt vernieuwde LCU-landingsvaartuigen in gebruik (23 januari 2025)
Specificaties
- gewicht: 255 ton
- belading: 65 ton
- maximaal gewicht op de klep: 65 ton
- capaciteit: 3 trucks, 2 pantservoertuigen, een BARV (beach armoured recovery vehicle) of 130 volledig bepakte mariniers
- bemanning: 5
- lengte: 36,30 meter
- breedte: 6,85 meter
- hoogte: 8,5 meter
- diepgang achter: 1,4 meter
- diepgang voor: 0,85 meter
- bewapening = 2 x Browning M2-zwaar machinegeweer
- aantal: 5
- in gebruik bij: Koninklijke Marine, Korps Mariniers
Verder op het strand
Tot 2005 was het landingsvaartuig Mark I in gebruik. In 2005 en 2006 zijn deze vaartuigen gemoderniseerd tot Mark II, mede door ze met 9 meter te verlengen. De LCU’s kunnen hierdoor 20 ton meer meevoeren. Ook is de diepgang verminderd waardoor ze verder op het strand kunnen landen.
De Rotterdam kan 2 LCU- en 3 LCVP-landingsvaartuigen in zijn interne dok meevoeren. De Johan de Witt 2 LCU’s en 4 LCVP’s.
Roll-on-roll-offschip
De LCU is gebaseerd op het RORO-principe (roll-on-roll-off). Dat betekent dat een voertuig het vaartuig aan de ene kant oprijdt en er aan de andere kant af kan rijden. Het staat dus altijd met de neus de goed kant op.
Inzet
De krijgsmacht kan met de LCU’s snel en effectief troepen en materieel inzetten. Dat is belangrijk tijdens een crisis en als er geen haven beschikbaar is.
Modernisering
De LCU-vaartuigen Mark II worden vanaf 2023 gemoderniseerd en krijgen een midlife update. Na de modernisering hebben de LCU’s nieuwe apparatuur en extra functionaliteiten. Ook wordt het aantal personeel uitgebreid.
De eerste 2 vernieuwde landingsvaartuigen Mark III zijn 23 januari 2025 overgedragen aan de marine. Door de modernisering gaan de vaartuigen nog tot zeker 2032 mee.