Belevingsvluchten F-35 boven De Peel

Een F-35-jachtvliegtuig vloog dinsdag 18 oktober boven de voormalige Vliegbasis De Peel. Mensen die in de buurt wonen of werken konden zo het geluid ervaren. Daardoor kregen ze een idee van wat het betekent als de vliegbasis mag heropenen.

Wat u aan geluid merkt

Woont of werkt u in de omgeving van de voormalige vliegbasis? Dan kon u laten weten wat u van het geluid merkt, via de website Belevingsonderzoek Vliegbasis De Peel van onderzoeksbureau Invior.

Thuis of op uw werkplek

Het advies was om de vluchten vanuit uw huis of vanaf uw werkplek te beleven. Dan is de F-35 in een voor u normale omgeving te horen.

Dinsdag om 11.30 uur en 15.30 uur

De F-35 vloog dinsdag een vlucht vanaf 11.30 uur en vanaf 15.30 uur.

De geplande vluchten op maandag 17 oktober konden niet doorgaan omdat er veel regen werd verwacht. Door regen wordt de beleving van het geluid anders, en ook de geluidmetingen en de routes omdat de vliegers minder zicht hebben.

Geen start en landing

De luchtmacht probeerde de belevingsvlucht zo goed mogelijk uit te voeren. De F-35 kon op De Peel alleen niet opstijgen en landen; de start- en landingsbaan is daar nog niet geschikt voor.

Geluidsmetingen in de omgeving

Rond de vliegbasis waren meetpunten geplaatst om de hoeveelheid geluid op verschillende plekken te meten. Het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) voerde deze metingen uit. Het NLR heeft de eerste meetresultaten gepubliceerd.

De vliegroutes

De F-35 vloog tijdens de belevingsvluchten verschillende routes naar en vanaf de vliegbasis. Op de kaarten hieronder vindt u voorbeelden van de routes. Dit zijn niet meteen de toekomstige routes, maar ze geven wel een idee van de mogelijkheden. Niet alle routes gaan over dorpen in de omgeving. Daar werd juist zoveel als mogelijk omheen gevlogen.

  • De echte routes van de belevingsvluchten kunnen anders zijn door bijvoorbeeld lokale weersomstandigheden.
  • Ook de volgorde van de routes kan wisselen door bijvoorbeeld weersomstandigheden.
  • Er werd dan ook niet recht over het lijntje op de kaart gevlogen.
  • Routes kunnen in de toekomst anders zijn, als er ervaring is opgedaan om de beste aankomstroutes en vertrekroutes te kiezen.
  • Bij de aangegeven locaties werden geluidsmetingen gedaan door het NLR.

F-35 was online volgen

Wat bijzonder is aan deze belevingsvlucht, is dat u de vlucht van de F-35 online kunt volgen en terugkijken via https://vkl.flighttracking.casper.aero/.

Vliegbasis De Peel weer openen

De wereldwijde veiligheidssituatie verslechtert. De krijgsmacht groeit de komende jaren. Ook groeit het aantal F-35 jachtvliegtuigen. Vliegers en ondersteunend personeel moeten veel oefenen om ingezet te kunnen worden. Maar door sluiting van de vliegbases Soesterberg, Twenthe en Valkenburg zo’n 16 jaar geleden heeft Defensie daarvoor weinig ruimte. Alle vliegbases zitten ‘vol’ of bijna vol. Heropening van Vliegbasis De Peel helpt het ruimtegebrek op vliegbases op te lossen. 

De voormalige vliegbasis ligt op de Luitenant-generaal Bestkazerne in Vredepeel. Meer informatie leest u op de pagina Heropening De Peel.