NH90-maritieme gevechtshelikopter wacht modernisering

Alle 19 NH90-maritieme gevechtshelikopters krijgen een flinke opknapbeurt. Deze zogenoemde midlife update is nodig om de toestellen operationeel relevant te houden. Dat meldt staatssecretaris Christoph van der Maat vandaag aan de Kamer.

Vergroot afbeelding Een NH90 vertrekt voor een patrouille van Zr.Ms. Evertsen tijdens antipiraterijmissie Ocean Shield, mei 2014.
Archieffoto: Een NH90 vertrekt voor een patrouille vanaf Zr.Ms. Evertsen.

De NH90 wordt onder meer ingezet voor maritieme gevechtstaken aan boord van schepen, zoals verkenningen. Ook heeft het toestel een belangrijke functie bij drugsbestrijdingsoperaties, antipiraterijmissies en het verlenen van noodhulp. Daarnaast is de helikopter in te zetten voor transporttaken vanaf grotere schepen. De NH90 kan ook data verzamelen (zelfs onder water), ontvangen en delen. Dat maakt het toestel geschikt voor informatiegestuurd optreden.  

Verouderde apparatuur

De krijgsmacht gebruikt de NH90 sinds 2010, maar het ontwerp stamt al uit de jaren ’90. De apparatuur is inmiddels verouderd. Na de midlife update zijn de toestellen gemoderniseerd en weer toekomstbestendig. Geen overbodige luxe gezien de internationale veiligheidssituatie waarbij dreigingen niet alleen in aantal toenemen, maar ook in soort en complexiteit. Het is belangrijk dat de maritieme gevechtshelikopters daar operationeel tegen zijn opgewassen.

Meerdere landen beschikken over de NH90. Gezamenlijk stelden zij de behoefte op voor de midlife update. Zo krijgt de industrie efficiënter opdrachten. Daarbij wordt gestreefd naar een zo gelijk mogelijke configuratie van alle helikopters. Het maakt ook de internationale samenwerking op het gebied van onderhoud en opleidingen eenvoudiger.

Wat houdt de update in?

De toestellen krijgen een volledige upgrade van de software. Verouderde systemen worden vervangen of krijgen een update naar de laatste standaard. De midlife update voorziet ook in de modernisering van de sensoren en navigatie- en communicatiemiddelen. Een aanpassing geldt verder de logistieke systemen en trainingsmiddelen, zoals de flight simulator.

Landen kunnen afzonderlijk een contract afsluiten voor aanvullende behoeften. Defensie bekijkt de mogelijkheden, maar op dit moment is daarvoor onvoldoende geld beschikbaar, schrijft Van der Maat.

De eerste NH90’s worden naar verwachting in 2027 gemoderniseerd. Daarna kunnen de toestellen waarschijnlijk weer zo’n 15 jaar mee.