NH90-maritieme gevechtshelikopter

De NH90 is in de eerste plaats een maritieme (gevechts)helikopter die kan opereren vanaf patrouilleschepen en luchtverdedigings- en commandofregatten. Defensie gebruikt het toestel ook als transporthelikopter boven land of vanaf bijvoorbeeld vanaf de amfibische transportschepen en het nieuwe Joint logistic Support Ship Karel Doorman. Bijvoorbeeld voor het afzetten  van special forces, zoals boarding teams.

Specificaties

  • aantal: 20 (18 geleverd)
  • rotordiameter: 16,30 meter
  • lengte: 19,56 meter
  • breedte: 5,30 meter
  • gewicht: 11.000 kilo
  • vliegbereik: 800 kilometer
  • kruissnelheid: 215 kilometer per uur
  • maximumsnelheid: 260 kilometer per uur
  • motoren: 2 Rolls-Royce Turboméca RTM322
  • bewapening: 2 Mark 46-torpedo’s en 1 MAG- middelzwaar machinegeweer of 1 M2-zwaar machinegeweer
  • sensoren: HELRAS-sonar; ISAR-radar; FLIR (forward looking infra-red)
  • bemanning: 3

2 rollen

Nederland heeft 1 versie aangeschaft die in 2 rollen wordt ingezet:

  • 12 exemplaren als Nato Frigate Helicopter (NFH). Deze boordhelikopters vormen een geïntegreerd deel van het schip op missie. Ze zijn van alle systemen voorzien nodig voor de maritieme gevechtstaak.
  • 8 exemplaren als Tactical Nato Frigate Helicopter (TNFH). Als tactische transporthelikopter worden ze zowel op land als op zee gebruikt. Voor het uitvoeren van de transporttaak zijn systemen verwijderd als de sonar en het control station van de sensoroperator. Dit levert ruimte en een gewichtsbesparing op. In de TNFH-rol is het toestel wel weer voorzien van een raketwaarschuwingssysteem voor het optreden boven land.

Taken

De NH90 kan vanaf marineschepen worden ingezet voor onderzeebootbestrijding. Hiervoor heeft het de HELRAS-sonar (de ronde schijf aan de onderkant) en kan het toestel worden uitgerust met 2 torpedo’s. De helikopter wordt verder ingezet voor:

  • oppervlakte-oorlogvoering (aanvallen van andere oorlogsschepen);
  • opsporing en reddingsacties;
  • ondersteuning bij bijvoorbeeld het onderscheppen van drugstransporten of het boarden (het aan boord zetten van een team gespecialiseerde mariniers) van verdachte schepen;
  • bevoorrading van schepen;
  • troepentransport.

Sensoren

De helikopter onderscheidt zich van zijn voorganger, de Westland Lynx, door een samenhangend missiesysteem. Dit omvat verschillende geavanceerde sensoren. Dankzij de radar en sonar kan de bemanning over grote afstand boven water en ook onder water kijken. Onder meer de warmtebeeldapparatuur (FLIR) maakt het mogelijk om de taken ook uit te voeren in het donker, met slecht weer en slecht zicht. Ook kan de bemanning dankzij de FLIR doelen visueel identificeren die op grote afstand zijn gevonden met de radar.

De NH90 is daarnaast aanzienlijk groter en ongeveer 2 keer zo zwaar als de Westland Lynx. De helikopter kan 14 passagiers vervoeren of 6 liggende patiënten.

Internationaal project

De NH90 is ontstaan uit het idee om een gezamenlijke NAVO-helikopter te ontwikkelen. 4 bedrijven en 6 landen waren betrokken bij de ontwikkeling: Agusta uit Italië, Eurocopter Frankrijk, Eurocopter en Stork Fokker uit Nederland. In 2001 voegde Portugal zich bij het project en in 2006 België.

Stationering

De 12 NH90’s bestemd voor de maritieme boordtaak (NFH) zijn gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp De Kooy en vallen onder het Defensie Helikopter Commando. Voorlopig zijn de overige NH90’s hier ook gestationeerd. Het is de bedoeling dat de 8 tactische transporthelikopters op termijn naar Vliegbasis Gilze-Rijen gaan. Dit als de Cougar-transporthelikopter de dienst verlaat.