NH90-maritieme gevechtshelikopter
De NH90 is in de eerste plaats een maritieme (gevechts)helikopter die kan opereren vanaf patrouilleschepen en luchtverdedigings- en commandofregatten. Defensie gebruikt het toestel ook als transporthelikopter boven land of vanaf bijvoorbeeld vanaf de amfibische transportschepen en het nieuwe Joint logistic Support Ship Karel Doorman. Bijvoorbeeld voor het afzetten van special forces, zoals boarding teams.
Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.
Lees ook: NH90-maritieme gevechtshelikopter wacht modernisering (15 april 2022)
Specificaties
- aantal: 19
- rotordiameter: 16,30 meter
- lengte: 19,56 meter
- breedte: 5,30 meter
- gewicht: 11.000 kilo
- vliegbereik: 800 kilometer
- kruissnelheid: 215 kilometer per uur
- maximumsnelheid: 260 kilometer per uur
- motoren: 2 Rolls-Royce Turboméca RTM322
- bewapening: 2 Mark 46-torpedo’s en 1 MAG-middelzwaar machinegeweer of 1 M2-zwaar machinegeweer
- sensoren: HELRAS (helicopter long range active sonar), ISAR (inverse synthetic aperture radar), FLIR (forward looking infra-red)
- bemanning: 3 (meer als dat voor de taak nodig is)
2 rollen
Nederland heeft 1 versie aangeschaft die in 2 rollen wordt ingezet:
- 12 exemplaren als Nato Frigate Helicopter (NFH). Deze boordhelikopters vormen een geïntegreerd deel van het schip op missie. Ze zijn van alle systemen voorzien nodig voor de maritieme gevechtstaak.
- 8 exemplaren als Tactical Nato Frigate Helicopter (TNFH). Als tactische transporthelikopter worden ze zowel op land als op zee gebruikt. Voor het uitvoeren van de transporttaak zijn systemen verwijderd als de sonar en het control station van de sensoroperator. Dit levert ruimte en een gewichtsbesparing op. In de TNFH-rol is het toestel wel weer voorzien van een raketwaarschuwingssysteem voor het optreden boven land.
Taken
De NH90 kan vanaf marineschepen worden ingezet voor onderzeebootbestrijding. Hiervoor heeft het de HELRAS en kan het toestel worden uitgerust met 2 torpedo’s. De helikopter wordt verder ingezet voor:
- oppervlakte-oorlogvoering (aanvallen van andere oorlogsschepen);
- opsporing en reddingsacties;
- ondersteuning bij bijvoorbeeld het onderscheppen van drugstransporten of het boarden (het aan boord zetten van een team gespecialiseerde mariniers) van verdachte schepen;
- bevoorrading van schepen;
- troepentransport.
Video: NH90-maritieme gevechtshelikopter
De NH90-maritieme gevechtshelikopter: extra oren, ogen en tanden voor marineschepen. De NH90 opereert voornamelijk boven zee en in kustgebieden vanaf marineschepen. En vormt vanuit de lucht een onmisbare toevoeging aan de capaciteiten van een marineschip. De helikopter is inzetbaar tot het hoogste geweldsniveau, zorgt voor extra gevechtskracht tegen andere oppervlakteschepen en kan onderzeeboten detecteren en aanvallen. De NH90 voert verkenningsvluchten uit, redt levens van drenkelingen op zee en vervoert mariniers voor verdere operaties aan land of het boarden van een verdacht schip.
Met hoogwaardige radar, sonar en infraroodsystemen vergroot de NH90 het blikveld van marineschepen en kan zo op grote afstanden mogelijke dreigingen identificeren en volgen. Dreigingen vanuit de lucht, vanaf het water of van onder water. Dag en nacht. Onder alle weersomstandigheden. Met verschillende machinegeweren en Mark 46-torpedo's beschikt de helikopter over krachtige wapens tegen verschillende vormen van dreiging. De maritieme NH90-helikopter maakt onlosmakelijk deel uit van de wapensystemen aan boord van marineschepen. En blijft daardoor ook de komende jaren waardevol voor operaties op en vanuit zee.
Sensoren
De helikopter onderscheidt zich van zijn voorganger, de Westland Lynx, door een samenhangend missiesysteem. Dit omvat verschillende geavanceerde sensoren. Dankzij de radar (de ronde schijf aan de onderkant) en sonar kan de bemanning over grote afstand boven water en ook onder water kijken. Onder meer de warmtebeeldapparatuur (FLIR) maakt het mogelijk om de taken ook uit te voeren in het donker, met slecht weer en slecht zicht. Ook kan de bemanning dankzij de FLIR doelen visueel identificeren die op grote afstand zijn gevonden met de radar.
De NH90 is daarnaast aanzienlijk groter en ongeveer 2 keer zo zwaar als de Westland Lynx. De helikopter kan 14 passagiers vervoeren of 6 liggende patiënten.
Internationaal project
De NH90 is ontstaan uit het idee om een gezamenlijke NAVO-helikopter te ontwikkelen. 4 bedrijven en 6 landen waren betrokken bij de ontwikkeling: Agusta uit Italië, Eurocopter Frankrijk, Eurocopter en Stork Fokker uit Nederland. In 2001 voegde Portugal zich bij het project en in 2006 België.
Stationering
De 12 NH90’s bestemd voor de maritieme boordtaak (NFH) zijn gestationeerd op het Maritiem Vliegkamp De Kooy en vallen onder het Defensie Helikopter Commando. Voorlopig zijn de overige NH90’s hier ook gestationeerd. Het is de bedoeling dat de 8 tactische transporthelikopters op termijn naar Vliegbasis Gilze-Rijen gaan. Dit als de Cougar-transporthelikopter de dienst verlaat.