Compact hydrografisch opnamevaartuig

De Hydrograaf Expeditionary Survey Boat (ESB) is een compact hydrografisch opnamevaartuig van de marine. Het is robuust, hoekig en heeft  camouflagekleuren.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Vergroot afbeelding Het compact hydrografisch opnamevaartuig aan de kade.
De Hydrograaf Expeditionary Survey Boat.

De Hydrograaf heeft de meest geavanceerde hydrografische, navigatie- en communicatiesystemen. Daarmee kan het vaartuig nauwkeurig wateren, havens en vaargeulen in kaart brengen. Door de diepgang van slechts 1 meter kan de ESB dicht bij de kust werkzaamheden uitvoeren.

Hoofdtaken

  • Verzamelen van omgevingsinformatie om te besluiten over de (on)mogelijkheden van een amfibische operatie.
  • Hydrografische opnamewerkzaamheden voor ondersteunen van noodhulpoperaties.
  • Ondersteunen bij civiele hydrografische taken op het Nederlands continentaal plat (NCP).

Specificaties

  • aantal: 1
  • lengte: 15,7 meter
  • breedte: 4,27 meter
  • diepgang: 1 meter
  • waterverplaatsing: 22.7 ton (volle tanks en beladen)
  • voortstuwing: 2 x Volvo Penta D8-450, 331 kilowatt
  • Maximum snelheid: 37 kilometer per uur (20 knots)
  • zelfverdediging: 1x MAG (camouflage voor het verminderen van visuele detectie en ballistische bescherming tegen klein kaliber wapens)
  • bemanning: 4
    • gezagvoerder
    • kwartiermeester
    • machinist
    • hydrograaf
  • bouwer: Damen Shipyards Den Helder
  • in gebruik bij: Koninklijke Marine                       

72 uur zelfstandig tot 100 zeemijl

De ESB kan 72 uur zelfstandig varen, tot 100 zeemijl vanaf het moederschip. Het is klein, maar heeft dezelfde geavanceerde apparatuur aan boord als de 2 veel grotere hydrografische opnemingsvaartuigen Zr.Ms. Snellius en Zr.Ms. Luymes.

Slim ingericht voor militaire operaties en oefeningen

De Hydrograaf is slim ingericht. Zo past het vaartuig voor transport in de kranen van Zr.Ms. Karel Doorman en Zr.Ms. Johan de Witt. Door de vereiste afmetingen was er bij de bouw weinig plaats voor motoren, stuurhuis en accommodatie. Toch is het gelukt om al deze onderdelen én apparatuur in het vaartuig te krijgen. En daarbij het gewicht zelfs onder de 24 ton te houden.

De Hydrograaf gaat tijdens militaire operaties of oefeningen mee aan boord van een groot marineschip. Bij het zelfstandig varen levert het vaartuig onder meer actuele informatie over de bodemgesteldheid en de situatie onder de waterlijn. Schepen kunnen hierdoor veiliger navigeren. De in kaart gebrachte vaargebieden kunnen direct met het commando worden gedeeld. Hierdoor kan de commandant zijn eenheid op de meest effectieve manier inzetten.