Hydrografische opnemingsvaartuigen

De 2 hydrografische opnemingsvaartuigen van de marine brengen de zee in kaart. Met de informatie die de schepen verzamelen maakt de Dienst der Hydrografie onder meer zeekaarten. De schepen zijn efficiënt in gebruik en opereren met een relatief kleine bemanning.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Lees ook: Nieuwe hulpvaartuigen worden klimaatneutraal (16 juni 2022)

Vergroot afbeelding Zr.Ms. Snellius
Zr.Ms. Snellius.

Luymes en Snellius

De hydrografische opnemingsvaartuigen van de marine zijn Zr.Ms. Luymes en Zr.Ms. Snellius. De schepen zijn in Nederland ontworpen en afgebouwd. Het casco is in Roemenië gebouwd.

Specificaties

  • waterverplaatsing: 1.912 ton
  • lengte: 81,4 meter
  • breedte: 13,1 meter
  • diepgang: 4,0 meter
  • voortstuwing: 1.240 kilowatt (dieselelektrisch voortstuwing)
  • snelheid: 12 knopen
  • bemanning: 23 man (gemiddeld)

De hoofdtaak van de hydrografische opnemingsvaartuigen is het doen van hydrografisch opnemingswerk. Dit betekent het in kaart brengen van veranderingen van de vaarwegen en de zeebodem. Zeker in de Noordzee vraagt dit continue aandacht. Door de grote stroming verandert de bodem in de Noordzee namelijk zeer snel.

Gedetailleerde zeekaarten

De schepen zijn uitgerust met geavanceerde opnamesystemen. Met specialistische software worden onder meer GPS- en sonargegevens gecombineerd. Daarmee maakt de dienst gedetailleerde zeekaarten.

Ondiepe wateren

Om ondiepe wateren in kaart te brengen hebben de Luymes en Snellius een mobiel hydrografisch pakket (MHP) aan boord. Dit is een verscheepbaar pakket, uitgerust met een compacter model van de sensoren dan de opnemingsvaartuigen hebben. Het MHP kan op elke RHIB-motorboot van defensie worden gemonteerd zodat de dienst bijna overal kan opnemen.

Naast zeekaarten voor civiel en militair gebruik, wordt de dienst ook tijdens militaire operaties en oefeningen ingezet. Zo kan zij bepalen welk deel van een kuststrook zich bijvoorbeeld het beste leent voor een amfibische landing of evacuatie.

Inzet

De hydrografische opnemingsvaartuigen hebben de meeste vaardagen op de Noordzee. Daar varen zij bepaalde tracks om metingen te doen.

Elke 5 jaar vaart één van de opnemingsvaartuigen naar het Caribische deel van het Koninkrijk om daar de hydrografische informatie bij te werken. Laatste keer was dit Zr.Ms Snellius in 2019. Toen is het vaartuig  met het amfibisch transportschip Zr.Ms. Johan de Witt ook ingezet voor noodhulp bij de Bahama’s. Na de verwoestingen van orkaan Dorian heeft Zr.Ms. Snellius de onderwatersituatie rondom de haven van Abaco in kaart gebracht. Dit was nodig voor bergingswerkzaamheden van containers en ander materiaal die door de orkaan in het water waren geblazen.

Begin 2019 verloor containerschip MSC Zoe 342 containers tijdens een zware storm boven de Waddeneilanden. Zr.Ms. Luymes is toen ingezet om de verloren containers te lokaliseren.

Vervanging

Er komt een nieuwe scheepsklasse voor hulpvaartuigen van de marine. Naast Zr.Ms. Snellius en Zr.Ms. Luymes zullen ook Zr.Ms. Pelikaan, Zr.Ms. Mercuur en MOV Van Kinsbergen worden vervangen. De marine neemt de nieuwe hulpvaartuigen in de periode 2026-2030 in gebruik.