Geluidsmeetnet rond vliegbasis

Rond verschillende militaire vliegbases meten microfoons het geluid van militaire vliegtuigen. Vrijwel direct nadat een toestel een microfoon passeert staat op internet hoeveel decibel dat veroorzaakt. Op deze pagina leest u meer over deze geluidsmeetnetten en waar u de resultaten vindt.

Direct naar het geluidsmeetnet van:

Flighttracker

Op de website van de geluidsmeetnetten vindt u per vliegbasis informatie en de zogeheten flighttrackers. De flighttracker toont:

  • de vliegbewegingen rond de luchtmachtbasis, inclusief details over de vliegtuigen;
  • de gemeten hoeveelheid geluid van de afgelopen 5 minuten;
  • de weersomstandigheden rond de basis.

Er zit enkele minuten vertraging tussen het moment dat een vliegtuig overkomt en het moment dat de informatie op de website verschijnt. Dit komt omdat een computer de gegevens eerst verwerkt.

Vliegbasis Leeuwarden

Vliegbasis Leeuwarden heeft een permanent geluidsmeetnet. 16 microfoons in de regio registreren het geluid van de luchtvaartuigen op en rond de vliegbasis. De locaties zijn in overleg met de omgeving gekozen.

Vliegbasis Volkel

Vanaf april 2019 staan de eerste geluidsmeters van het meetnet rond Vliegbasis Volkel. In de maanden daarna wordt er getest. Als de informatie en de website goed genoeg zijn worden deze met omwonenden gedeeld.

Vliegbasis Gilze-Rijen

Voor Vliegbasis Gilze-Rijen is nog geen geluidsmeetnet. Dat gaat er wel komen, waarschijnlijk na de zomer van 2019 en in elk geval voor 1 jaar. Als de informatie en de website goed genoeg zijn worden deze met omwonenden gedeeld.

Vliegbasis Eindhoven

Vliegbewegingen rond Vliegbasis Eindhoven en Eindhoven Airport kunt u volgen via de website WebTrak.

Achtergrond geluidsmeetnet

Het geluidsmeetnet heeft 2 functies:

  • Omwonenden van de vliegbasis krijgen inzicht in het aantal decibel dat  luchtvaartuigen  veroorzaken.
  • Met de verzamelde geluidsdata kan het jaarlijkse geluidbelastingrapport worden gecontroleerd, met de kanttekening dat er een verschil zit en blijft tussen meten en berekenen van geluidsbelasting.

Komst F-35

De geluidsmeetnetten zijn in 2013 in gang gezet door Angeline Eijsink die toen Tweede Kamerlid was. Ze zijn vooral bedoeld om duidelijk te maken wat de geluidsbelasting is van de F-35’s die vanaf eind 2019 de F-16’s vervangen.

De kennis- en onderzoeksinstituten NLR en RIVM onderzochten hoe het geluid het beste gemeten en berekend kon worden. Omwonenden van de vliegbases en provinciale en gemeentelijke overheden zijn nauw betrokken bij de geluidsmeetnetten.