Zr.Ms. Karel Doorman krijgt luchtdoelraketten en 76mm-kanon tijdens onderhoud

Zr.Ms. Karel Doorman wordt onderworpen aan een slim onderhoudsplan. Daarmee wijkt Defensie af van de reguliere gang van zaken, maar is het Joint Support Ship wel maximaal inzetbaar. Dat laat staatssecretaris Christophe van der Maat de Tweede Kamer vandaag per brief weten.

Vergroot afbeelding Zr.Ms. Karel Doorman vaart de haven van Den Helder binnen na 3 maanden op missie te zijn geweest voor de Afrikaanse westkust om goederen te leveren ter bestrijding van ebola.
Zr.Ms. Karel Doorman.

De Karel Doorman is sinds 2014 in gebruik. In de periode 2027 – 2028 stond oorspronkelijk een midlife-update gepland. Deze ‘verjongingskuur’ wordt nu gesplitst en gegeven tijdens het geplande onderhoud in 2025 en in 2032. Daardoor hoeft het schip een keer minder aan de kant.

Tijdens het eerste onderhoud krijgt de Karel Doorman, ter zelfverdediging, luchtdoelraketten (Rolling Airframe Missile, RAM) en een 76mm-kanon. Deze capaciteiten vervangen beide Goalkeepers. De RAM-raketten zijn al een belangrijke verbetering tegen luchtdoelen, het kanon tegen scheepsdoelen. Later krijgt het Joint Support Ship een speciale radar waarmee het kanon radargeleide granaten tegen luchtdoelen kan verschieten. Dat is een extra verbetering van de verdediging tegen luchtdreigingen.

Vergroot afbeelding De binnenkomst van Zr.Ms. Karel Doorman in Willemstad, Curaçao (24 juni 2015).
De binnenkomst van Zr.Ms. Karel Doorman in Willemstad, Curaçao (24 juni 2015).

Bevoorrader én transportschip

Het Joint Support Ship is zowel een bevoorrader als een transportschip. In vlootverband voorziet het schip Nederlandse en/of buitenlandse marineschepen van bijvoorbeeld brandstof, munitie, voedsel en drinkwater. Verder is de Karel Doorman in staat zwaar materieel te vervoeren. Het schip kan tientallen voertuigen en een grote hoeveelheid goederen aan boord nemen. Dit is met name belangrijk voor het uitvoeren van militaire operaties van de hele krijgsmacht ver van huis. Ook draagt Zr.Ms. Karel Doorman zo desgewenst bij aan het leveren van humanitaire noodhulp, zoals in 2017 na de orkaan Irma in het Caribisch gebied.

Voorts is het schip nog in te zetten voor het zogenoemde sea basing. Dan ondersteunt het vaartuig vanaf zee operaties op het land, onder meer met helikopters of landingsvaartuigen. Materieel komt dan aan land in gevallen dat er geen haven is.

Halverwege levensduur

Een midlife-update gebeurt doorgaans halverwege de verwachte levensduur van een schip en is bedoeld het inzetbaar te houden, zonder storingen of uitval van systemen. Verder moet het schip blijven voldoen aan nationale en internationale wetten en regels op het gebied van zeewaardigheid, veiligheid, arbo en milieu.

Met de ‘Instandhouding Zr.Ms. Karel Doorman (Joint Support Ship) kan de Koninklijke Marine het schip veilig, onderhoudbaar, betaalbaar en volledig operationeel inzetten tot het 2e instandhoudingsprogramma in 2032.