Zr.Ms. Evertsen met UK Carrier Strike Group nu in Filipijnse Zee

De Britse Carrier Strike Group, waartoe ook Zr.Ms. Evertsen behoort, vaart sinds deze week in de Filipijnse Zee. Na een onafgebroken periode van bijna 40 dagen op zee, ligt er weer een haven in het verschiet. Het vlootverband passeerde inmiddels onder meer de Zuid-Chinese Zee.

Voorzaanzicht 3 schepen varend in formatie.
RFA Tidespring voorziet Zr.Ms Evertsen en HMS Queen Elizabeth (r) gelijktijdig van brandstof terwijl F-35's van het vliegkampschip opstijgen.

Er is getraind met de Indiase, Maleisische en Singaporese marine. Oefeningen met de Japanse en Koreaanse zeemacht staan nog op de agenda.  

De Evertsen heeft er sinds het vertrek op 22 mei uit Den Helder, meer dan 15.000 zeemijl opzitten. Sinds het schip als 1e partner van de UK Carrier Strike Group door het Suezkanaal ging, volgde er een productieve en interessante periode.

3 schepen naast elkaar. Net opgestegen F-35 erboven.
HMS Queen Elizabeth, RFA Tidespring (midden) en Zr.Ms. Evertsen.

Maritiem hoogstandje

De commandant kijkt er dan ook tevreden op terug: “Aan boord van dit luchtverdedigingsfregat te zijn, is elke dag een feest. We maken interessante dingen mee. Zo stegen vanaf HMS Queen Elizabeth F-35 jachtvliegtuigen op, terwijl dit vliegkampschip op volle zee werd voorzien van brandstof”, noemt kapitein-luitenant ter zee George Pastoor als voorbeeld.

“Die olie was afkomstig van het Britse bevoorradingsschip RFA Tidespring.” Dit schip fungeerde overigens gelijktijdig als pompstation voor Zr.Ms. Evertsen. Pastoor spreekt van een maritiem hoogstandje, tekenend voor de goede integratie van de Evertsen in de taakgroep. Daarnaast ging het om een demonstratie van de capaciteiten van de Carrier Strike Group.

Vooraanzicht Zr.Ms. Evertsen.
Zr.Ms. Evertsen.

Luchtgevechten

Aan boord van het marineschip zitten bovendien de zogenoemde fighter controllers. Zij sturen vanuit de commandocentrale de F-35’s aan. De jachtvliegtuigen gebruiken de zeereis om de getraindheid op peil te houden: boven zee, rond de kustlijn en in samenwerking met toestellen van andere landen. In formaties zijn bijvoorbeeld luchtgevechten uitgevoerd. Vliegtuigen zijn daarbij uiteraard niet echt uit de lucht gehaald.

Corona

Toch zijn er ook punten van zorg, beaamt Pastoor. “De coronacrisis is hier in Azië nog heel goed merkbaar. Dat betekent onzekerheden rondom de havenbezoeken.  We zijn langer dan gepland op zee. Daar kunnen we wel tegen. Maar het is voor de bemanning ook fijn even land aan te doen om te ontspannen.”

In totaal is Zr. Ms Evertsen zo’n 7 maanden weg. Vanwege corona gaan ook sommige diplomatieke activiteiten in de havens niet door of worden aangepast. “Al met al geen showstoppers, maar het is wel jammer.”

De Britse Carrier Strike Group met traingspartners op volle zee.
De Britse Carrier Strike Group met aangehaakte traingspartners.

Duidelijk

De UK Carrier Strike Group, met vliegkampschip HMS Queen Elizabeth als middelpunt, bestaat naast Zr.Ms. Evertsen en RFA Tidespring uit nog 7 schepen. Ze hebben allen de taak de Queen Elizabeth bij te staan. Een ding is duidelijk, de Britse Carrier Strike Group toont tot nu toe aan overal ter wereld operaties uit te kunnen voeren, samen met internationale partners.