Fennek-verkenningsvoertuig

De Fennek is een licht verkennings- en bewakingsvoertuig. Het voertuig wordt naast het verzamelen van informatie ingezet voor commandovoering, het tactisch optreden van gevechtseenheden, vuursteun en grond-luchtverdediging.

De Fennek opereert daarbij vaak in kleine verbanden, over grote afstanden, bij duisternis en in omstandigheden met hoge dreiging.

Midlife update Fennek

Om te zorgen dat de Fennek nog tot minimaal 2034 technisch inzetbaar en operationeel relevant blijft, ondergaan de verkenningsvoertuigen een opknapbeurt. Dat geldt voor 322 van de 368 exemplaren. 18 stuks (de Stinger-uitvoering) worden niet meegenomen in de MLU, maar blijven wel in dienst. Na de MLU zijn er dus nog 340 in gebruik.

De landmacht heeft op dit moment 7 verschillende types. Tijdens de MLU wordt dit uitgebreid naar 9. Bekijk voor de verschillen de alinea ‘types’ hieronder. De verschillende uitvoeringen worden gefaseerd ingevoerd.

De geüpdatete Fenneks krijgen moderne C4I-middelen (command, control, communications & intelligence). Daarnaast worden de bescherming, vuurkracht, mobiliteit en  waarneming verbeterd. Gebleken is dat vrijwel de gehele vloot corrosie en slijtage van de lak vertoont. Ook dit wordt aangepakt. Het 1e voertuig moet in 2022 klaar zijn, het laatste in 2027.

Specificaties

  • Aantal:  368 (340 na de MLU)
  • Lengte: 5,58 meter
  • Breedte: 2,55 meter
  • Hoogte: 2,29 meter
  • Gewicht: 10.400 kilo (gevechtsklaar)
  • Motor: 6-cilinder diesel, 177 kilowatt
  • Bemanning: 3
  • Bewapening: zware 12,7mm-mitrailleur (.50)  (op afstand bestuurbaar)
  • In gebruik bij: Koninklijke Landmacht

Woestijnvos

De Fennek is vernoemd naar een kleine woestijnvos vanwege een aantal kenmerken: stil, onopvallend, scherp observerend en zo nodig snel en fel.

Om de Fennek zo min mogelijk te laten opvallen, is het voertuig laag en de motor stil. De uitlaatgassen worden zo verspreid dat deze slecht zijn te zien op warmtebeelden. Ook kan hij goed uit de voeten in moeilijk begaanbaar terrein.

De Fennek LVB (licht verkennings -en bewakingsvoertuig) is moeilijk zichtbaar, maar laat zijn bemanning juist veel zien. Het voertuig heeft een speciale waarnemingsuitrusting (BAA-module). Deze kijker kan van binnenuit omhoog worden geschoven tot 1,5 meter boven het dak. De module kan ook buiten het voertuig worden geplaatst op een statief en tot een afstand van 40 meter vanuit het voertuig worden bediend. De BAA-kop bestaat uit  een laserafstandsmeter, een digitale camera en een warmtebeeldkijker. Met die eerste kijker kan de bemanning kilometers ver kijken en met  warmtebeeldkijker in het donker.

Types

Defensie beschikt over 368 Fenneks, verdeeld over 7 types. Na de MLU zijn dit er nog 340 (9 types).

De 7 huidige types:

  • 144 LVB (licht verkennings -en bewakingsvoertuig)
  • 45 VWWRN (voorwaartse waarnemer)
  • 8 TACP (tactical aircontrol party)
  • 63 AD (algemene dienst)
  • 39 FST (fire support team)
  • 48 MRAT (medium range antitank)
  • 18 SWP (Stinger weapon platform)

De 9 types na de MLU:

  • 138 LVB
  • 47 FST (= VWWRN + TACP)
  • 46 LRAT (long range antitank)
  • 33 AD
  • 4 VCP (voorwaartse commando post)
  • 8 CO (commandovoering)
  • 36 MR (mortieren)
  • 10 DTV (driver training vehicle, lesvoertuigen)
  • 18 SWP (niet mee genomen in MLU)

Fire support team

De Fennek fire support team (en voorwaartse waarnemer en tactical aircontrol party) vormt de ogen van de vuursteun en spoort doelen op van grote afstand. Met de verzamelde gegevens kunnen Pantserhouwitsers, scheepsgeschut en jachtvliegtuigen doelen nauwkeurig onder vuur nemen.

Het voertuig is uitgerust met geavanceerde (radio)apparatuur voor waarneming en missieleiding voor luchtsteun aan grondtroepen. Ook heeft het een informatiesysteem met speciale software voor het aanvragen van vuursteun.

Algemene dienst

De AD is voor algemene doeleinden en verschilt van het Fennek-LVB door het ontbreken van de BAA-kop. De AD wordt veel gebruikt als commandovoertuig. Het is dan een vervoermiddel voor pelotonscommandanten. Er is ook een zogenoemde PFHF-variant (provisions for high frequency radio’s), waarmee radioapparatuur wordt vervoerd.

Mortieren

De FST is een afgeleide versie van de AD en vervoert een 81mm-mortier voor gevechtsondersteuning in de frontlinie. De munitie en het mortier liggen op het achterdek. Om te vuren moeten militairen het wapen buiten het voertuig in elkaar zetten.

Medium range antitank

De MRAT-versie (en LRAT) is vergelijkbaar met de Fennek-mortier maar vervoert een lanceersysteem voor antitankraketten. De raketten worden vanaf een statief buiten het voertuig afgevuurd. Dit wordt op termijn een long range-systeem (LRAT) in plaats van medium range.

Stinger weapon platform

De luchtverdedigingsversie van de Fennek heeft een volledig geïntegreerd Stinger Launching System (SLS). Hierin staan 4 Stingerraketten gereed voor afvuren vanuit 2 lanceerinrichtingen. De schutter bedient het systeem van binnenuit. Hij richt het SLS met een enkele druk op de knop automatisch op het doel. De commandant krijgt op een beeldscherm informatie te zien over het geïdentificeerde luchtbeeld. Op basis van deze informatie beslist hij zelfstandig over eventueel wapengebruik. Het systeem kan tegelijkertijd 2 Stingers activeren en kort na elkaar afvuren.