Nederland lanceert 1e militaire nanosatelliet

Het bedrijf Virgin Orbit lanceert medio maart Nederlands eerste militaire satelliet in een baan om de aarde. Het gaat om een zogenoemde nanosatelliet die net iets groter is dan een pak melk. Vernoemd naar Nederlands eerste militaire vliegtuig betreedt Defensie met de Brik II het ruimtedomein. De exacte datum van de lancering moet nog worden bepaald  omdat die onder meer afhankelijk is van het weer en de beschikbaarheid van het luchtruim.

Het is nu nog een experimenteel project van de Koninklijke Luchtmacht, maar op termijn moet het tot eigen capaciteiten leiden. Dit moet de communicatie- en observatiemogelijkheden verbeteren. Tegelijkertijd maakt het Defensie minder afhankelijk, en dus minder kwetsbaar, van externe partijen. De NAVO benadrukte het belang van de ruimte eind 2019 al door het tot operationeel domein te verklaren. Ook Defensie onderkent het belang. In de Defensievisie 2035 staat dat het ruimtedomein een noodzakelijke schakel is in informatiegestuurd optreden.

Doel experiment

De Brik II is een samenwerkingsverband van Defensie, Nederlandse bedrijven en kennisinstituten. Nanosatellieten zijn goedkoper dan hun traditionele grote broers, maar hebben een kleinere capaciteit. Je hebt er dus meerdere nodig, maar tegelijkertijd verkleint dit de kwetsbaarheid van het systeem als geheel. Een belangrijk doel van de Brik II is om aan te tonen dat nano-satellieten relevant kunnen zijn voor (militaire) communicatie- en informatietoepassingen.

Samen sterker

Het Delftse Innovative Solutions in Space ontwierp en bouwde de Brik II. Ook zorgde het bedrijf voor de integratie in de raket. Het Koninklijk Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) ontwierp nieuwe technologieën uit de Brik II. Daarnaast ontwierpen en bouwden 982 Squadron en de Universiteit van Oslo samen sensoren voor de Brik II.

Oorspronkelijk zou de lancering in 2019 plaatsvinden. Het ontwerpen en maken van een hoogtechnologische capaciteit die niet kant-en-klaar kan worden gekocht, was tijdrovender dan verwacht. Het bleek een optelsom van leermomenten, inregel- en afstemmingsprocessen en coronabeperkingen.

Vergroot afbeelding ‘De Brik’, het 1e militaire vliegtuig van de toenmalige ‘Luchtvaartafdeeling’ in Soesterberg.
‘De Brik’ uit 1913 , het 1e militaire vliegtuig van de toenmalige ‘Luchtvaartafdeeling’ in Soesterberg.

Vernoemd naar De Brik

De naam ‘Brik II’ staat symbool voor de ontwikkeling van de Nederlandse lucht- en ruimtevaart sinds 1913. In dat jaar bouwde Marinus van Meel ‘De Brik’. Dit was het 1e militaire vliegtuig van de toenmalige ‘Luchtvaartafdeeling’ in Soesterberg.