Vector-terreinwagen (SOF)

De Vector is een terreinwagen die speciaal is ontwikkeld voor het Korps Commandotroepen. Maar ook de Maritime Special Operations Forces (MARSOF) van het Korps Mariniers kunnen  er gebruik van maken. Het voertuig kan wereldwijd onder de meest extreme omstandigheden worden ingezet voor operaties van Nederlands special operations forces. Of het nu in de modder is, woestijnzand, sneeuw of op smalle geitenpaadjes in bergachtig terrein.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Lees ook: Vector-arsenaal voor commando’s compleet (10 juli 2020)

De Vector volgt de Mercedes-Benz (MB) G280 CDI op als special forces-voertuig. De Vector is ontwikkeld voor snelle verplaatsingen tijdens verkennings- en aanvalsacties diep in vijandelijk gebied. Dit doen special operations forces (SOF) in relatief kleine eenheden in voertuigen met wapens als de .50 zware mitrailleur en de 40mm-automatische granaatwerper. Dit zijn vaak hoogrisicomissies in gebieden die zonder robuuste voertuigen vrijwel onbegaanbaar zijn. Vector staat voor versatile expeditionary commando tactical off road, ofwel een veelzijdige terreinwagen voor tactische commandomissies.

De Vector is volledig in Nederland ontwikkeld in nauwe samenwerking met commando’s en specialisten van het Commando Materieel en IT. Zo zijn wensen en ervaringen van de toekomstige gebruikers in het ontwerp meegenomen. Bouwer Defenture deed haar specialistische kennis onder meer op tijdens de loodzware Dakar-rally. Zo ontstond een bijzonder voertuig. Dat combineert innovatieve techniek, ontwerpmethoden en materiaalgebruik met bewezen kennis en techniek. Het leverde een bijzonder wendbare en robuuste terreinwagen die er onder meer qua motor- en laadvermogen fors op vooruit is gegaan.

Specificaties

  • bouwer: Defenture en Defensie
  • gewicht: 
    • leeg: 2.776 kilo
    • basisgebruik: 3.070 kilo
    • met antiballistische bescherming: 3.300 kilo 
    • gepantserd: 3.732 kilo 
    • maximaal totaal voertuiggewicht: 4.950 kilo
  • breedte: 1.8 meter
  • lengte: 5.1 meter
  • hoogte: 1.9 meter
  • bemanning: 4-5 personen
  • motor: Steyr 3.2 liter V6 (220 pk)
  • koppel: 550 Nm (max.)
  • snelheid: 130 kilometer per uur (max. verhard, begrensd), 95 kilometer per uur (max. off road)
  • aandrijving: 4x4
  • bewapening:  

Een belangrijke eis was dat de Vector veel last kan dragen. Commando’s zijn soms wekenlang op patrouille en ze moeten dan zelfredzaam zijn. Dat betekent dat er veel voedsel, drinken, wapens, munitie en andere spullen meegaan. De Vector is met 2.776 kilo ruim 1.000 kilo lichter dan de MB. Afhankelijk van het ballistische beschermingspakket loopt dit op tot ruim 3.700 kilo. Vervolgens kan het beladen worden tot 4.500 en eventueel zelfs meer. 4.500 is echter het maximumgewicht bij transport per Chinook-transporthelikopter. Het laadvermogen ten opzichte van de MB is meer dan verdubbeld.

4-wielbesturing

De Vector past dus in een Chinook. Het voertuig is daarom slechts 1,80 meter breed, maar dit komt ook van pas bij smalle doorgangen. Een andere reden voor zijn opvallend grote wendbaarheid is de inschakelbare 4-wielbesturing. Hierdoor kunnen de achterwielen meesturen. In dat geval is de draaicirkel slechts 9 meter. De Vector beklimt bijna verticale hellingen met een stijgingspercentage tot wel 90%. Dankzij de forse bodemvrijheid van 30 centimeter bij de wielassen zijn er maar weinig obstakels waar de Vector omheen moet. Ook neemt het SOF-voertuig water- en modderhindernissen tot een diepte van bijna een meter.

Makkelijk onderhoud

Een andere belangrijke eis was: gemakkelijk te onderhouden. Diep in vijandelijk en onherbergzaam terrein moeten pechgevallen snel zijn te verhelpen. Om er voor te zorgen dat zelfs kapot geschoten banden de Vector niet stoppen, hebben de velgen een zogenoemd noodloopelement. Deze massief rubberen ring fungeert bij een lekke band als een reservewiel. En mocht de Vector toch ergens vast komen te zitten, dan biedt de lier aan de voorkant uitkomst.

Grip

De banden om de 18 inch aluminium velgen zijn geschikt voor elk terrein, of het nou asfalt, modder, rotsen, zand, gras of sneeuw is. De grote grip is ook te danken aan het robuuste onderstel met 4-wielaandrijving. De motorkracht gaat naar de wielen met de meeste grip. Hard rijden in ruw terrein vraagt om een superieur chassis. De Vector kan eventueel sprongen maken met 4 wielen los. Het chassis moet daarom zwaar belastbaar zijn, maar ook stijf en licht. Aluminium gecombineerd met lichte composieten leverde een ijzersterk en licht frame op.
Een 3.2 liter 6-cilinder dieselmotor van Steyr drijft de wagen aan. Deze levert 220 pk. Hiermee rijdt de Vector in het terrein 95 kilometer per uur en verhard 130 kilometer per uur (begrensd). Het speciale brandstofsysteem verbrandt diesel van mindere kwaliteit, maar ook zelfs kerosine.

Bescherming

Het modulaire ballistische beschermingspakket van TenCate bestaat uit een demonteerbare ‘blast plate’, ballistische deuren met glas, ballistische deuren zonder glas en een ballistische in delen neerklapbare voorruit. Dit moet de inzittenden beschermen tegen kleine mijnen en kleinkaliberwapens.

Bewapening

De bijrijder bedient het MAG-middelzwaar machinegeweer (7.62mm) vanaf een in hoogte verstelbare stoel. Op de ringaffuit zit een M2-zwaar machinegeweer (12.7mm/.50) of een Heckler & Koch-automatische granaatwerper (40mm). Voor vervoer in een Chinook wordt de ringaffuit ingeklapt. Het wapen hoeft niet verwijderd te worden en is gelijk na het verlaten van de helikopter te gebruiken. Om zich snel aan het zicht van tegenstanders te onttrekken, kunnen de commando’s de rookbuslanceersystemen op de voor- en achterkant gebruiken.

De Vector heeft aansluitingen voor verbindingsmiddelen voor de korte afstand en beveiligde spraak- en datacommunicatie over grotere afstanden, maar ook voor stoorzenders. Het voertuig heeft een 12 Volt-installatie en 2 24 Volt-installaties (elk met 2 accu’s). Bij zelfstandige operaties in vijandelijk gebied zijn goede communicatiemiddelen cruciaal.