Mercedes-Benz G280 CDI

Commando’s en mariniers gebruiken de open Mercedes-Benz G280 CDI-terreinwagen voor militaire (gevechts)acties tijdens (buitenlandse) missies.

In de Mercedes-Benz G280 CDI zijn alle ervaringen verwerkt die zijn opgedaan met open terreinwagens in Irak en tijdens missies van het Korps Commandotroepen. Naar aanleiding van deze praktijkervaringen zijn de achterassen, het chassis, de remmen en de vering verbeterd. Zo fungeerde de G280 CDI in Afghanistan als waardige opvolger van de Mercedes-Benz 290 GD.

Defensie heeft 128 exemplaren; 88 voor de landmacht en 40 voor het Korps Mariniers.

Specificaties

  • motor/voortstuwing: Mercedes-Benz OM 642, 6-cilinder V turbocharged intercooled diesel CDI
  • versnellingsbak: volautomatisch
  • vermogen 185 pk (135 kilowatt) bij 3.800 rotaties per minuut
  • maximaal bereik (weg): 1.280 kilometer
  • maximumsnelheid (weg): 160 kilometer per uur, 120 kilometer per uur (begrensd), 70 kilometer per uur (terrein)
  • overhelhoek: 25%
  • hellingshoek: 80%
  • draaicirkel: 13,2 meter
  • tankinhoud: 147 liter inclusief reservetank
  • waadvermogen: 0,60 meter
  • banden: aantal 4 + 2 reserve
  • bemanning: 1 + 3
  • breedte (romp): 2,33 meter
  • configuratie: 4x4
  • gewicht (leeg): 4.130 kilo
  • gewicht (gevecht): 4.500 kilo, 4.800 kilogram inclusief manschappen en belading
  • hoogte: 2,20 meter
  • lengte: 5,42 meter
  • spoorbreedte: 1,57 meter
  • wielbasis: 2,85 meter

Grotere terreinvaardigheid

De Mercedes-Benz G280 is zwaarder dan de door 90 pk voortgedreven Mercedes-Benz 290GD. Hij heeft dus meer vermogen nodig, vooral omdat er ook meer van hem wordt verwacht. De Euro IV motor levert  185 pk en voldoet ook nog eens aan de milieuwetgeving. Daarnaast heeft hij minder onderhoud nodig. Het extra vermogen levert veel voordeel op in zwaar en bergachtig terrein, maar ook 3 elektrisch geschakelde sperren. Die zorgen voor een evenredige verdeling van de kracht over de wielen.

Communicatiemiddelen

In de Mercedes-Benz zijn is veel meer ruimte communicatieapparatuur met bijbehorende antennes dan in de Mercedes-Benz 290GD. Ook bijvoorbeeld stoorzenders en satellietcommunicatiemiddelen zijn nu goed plaatsbaar.

Elektriciteit

Het voertuig is voorzien van een 12- en 24-volt-installatie. Het systeem biedt meer capaciteit en door de dubbele accusets start de Mercedes-Benz ook na langdurig gebruik van de radio’s bij een stilstaande motor.

Opbergruimte

Ook is er meer opbergruimte rond  het voertuig. Hierdoor blijft er meer bewegingsvrijheid over in de wagen. Op het rek op de motorkap kan een rookbluslanceerinrichting worden gemonteerd.

Lier

De lier is afneembaar en kan zonder gereedschap op een ander Mercedes-Benz G280 CDI worden geplaatst. Zo is ook zelfberging mogelijk.

Niet te warm

Een speciale, afneembare hoes voorkomt dat de stoelen in de open auto extreem warm worden door de zon.

Ringaffuit

Het ringaffuit, het draaibare mitrailleuronderstel, is aangepast. Het draaimechanisme en de remwerking zijn verbeterd. Ook is er een in hoogte verstelbaar plateau onder het affuit aangebracht om aan te passen aan de lengte van de schutter.

Bepantsering

De Mercedes-Benz G280 is voorzien van 700 kilo aan bepantsering aan de onderkant en zijkanten. Ook is het voertuig voorzien van afneembare mijnbescherming.

Speciale banden

Voor Afghanistan waren de standaardbanden vervangen door een type dat beter geschikt is voor het optreden onder zeer zware omstandigheden. De banden zijn groter en hebben een hoger draagvermogen.

Zie ook