Antitankwapens, luchtdoelraketten en scherpschuttergeweren onderweg naar Oekraïne

De gisteren door Nederland toegezegde 50 Panzerfaust 3-antitankwapens met 400 raketten en de 200 Stinger luchtdoelraketten zijn op weg naar Oekraïne. Dat geldt ook voor de al eerder beloofde 100 scherpschuttersgeweren met 30.000 stuks bijbehorende munitie en 2 draadgeleide detectierobots. Al deze militaire goederen zijn aan boord van een C-17 transportvliegtuig. Dat is zojuist vanaf vliegbasis Eindhoven vertrokken naar een land in Oost-Europa. Vanaf daar gaan de militaire middelen over de weg naar Oekraïne.

Vergroot afbeelding Het laden van een C-17.
Deze C-17 is inmiddels volledig vol vertrokken vanaf vliegbasis Eindhoven.

Vanwege veiligheidsoverwegingen doet Defensie geen uitspraken over hoe de militaire goederen in Oekraïne komen.

De Panzerfaust is een draagbaar antitankwapen. Dit is geschikt om tanks, pantservoertuigen, versterkte militaire opstellingen, (lichte) bunkers en stil hangende helikopters uit te schakelen. Dat kan met verschillende soorten munitie, op een afstand tot maximaal 600 meter.

Vergroot afbeelding Het inladen bij munitiedepot Veenhuizen.
Het inladen bij munitiedepot Veenhuizen.

De Stinger is een (draagbare) infraroodgeleide luchtdoelraket. Hiermee zijn troepen op de grond en militaire objecten te beschermen tegen vijandelijke vliegtuigen op lage en middelbare vlieghoogte tot een afstand van een halve tot 5 kilometer.

De 2 draadgeleide detectierobots zijn voor (zee)mijnopsporing.

Vergroot afbeelding Militaire voertuigen met raketten en andere munitie 's nachts op weg naar Eindhoven. 2 marechaussees te motor rijden voorop.
Raketten en andere munitie op weg naar Eindhoven.

Munitiedepot Veenhuizen

De munitie lag eerder opgeslagen in het munitiedepot in Veenhuizen. Vanaf daar is het over de weg getransporteerd naar Eindhoven en in het militaire transportvliegtuig geladen. De munitie voldoet aan alle eisen om direct in te kunnen zetten.

Een gedeelte van de helmen en scherfvesten had Nederland al eerder verlaten. De resterende hoeveelheid komt op korte termijn aan in de regio.

C-17 Globemaster

De Boeing C-17 Globemaster behoort tot de zogenoemde Strategic Airlift Capability (SAC). Dit is een internationaal samenwerkingsverband met 12 deelnemende landen, waaronder Nederland. Elk land heeft een aantal uren per jaar gekocht. Voor Nederland is dat 500 vlieguren.

Er zijn in totaal 3 (SAC) C-17 toestellen. Ze zijn gestationeerd op Pápa Airbase in Hongarije.