Pilot verkleint afstand opleiding en operationele eenheden

Het verkleinen van de afstand tussen beeldvorming en het echte leven van pantserinfanteristen. Het is een van de doelen van de nieuwe pilot-opleiding die ROC-leerlingen voorbereidt op een baan als pantserinfanterist of pantsergenist. Vandaag zetten 43 Gemechaniseerde Brigade en 2 van de 4 deelnemende ROC’s hun handtekening onder de samenwerkingsovereenkomst.

Vergroot afbeelding Mensen op en naast een tank.
43 Gemechaniseerde Brigade tekende vandaag het contract met de ROC's.

De 1e lichting van 24 deelnemers komt volledig van de ROC’s in het noorden van het land, Friese Poort en Noorderpoort. Daarom tekenen nu deze 2 scholen. Met Deltion en het ROC van Amsterdam als andere deelnemers wil de brigade zich het komende jaar nadrukkelijk ook op nieuwe collega’s vanuit de randstad richten.

Beter aansluiten

Majoor Rick Saton is als compagniecommandant bij 43 Gemechaniseerde Brigade betrokken bij de pilot. “We merken dat operationele eenheden vrij ver afstaan van opleidingen en het beeld dat leerlingen vooraf van een baan bij Defensie hebben. Deze opleiding moet zorgen voor een betere verbinding. Dus het beeld dat tijdens de opleiding ontstaat beter laten aansluiten op de realiteit.”

Het verschil tussen het beeld van potentiële infanteristen en de dagelijkse realiteit zit hem in verschillende zaken, legt Saton uit. “Zo’n CV90-gevechtsvoertuig ziet er natuurlijk goed uit op foto’s en in video’s, maar mensen onderschatten bijvoorbeeld toch het fysieke aspect bij de pantserinfanterie. Daarnaast werk je in een team en heeft een eenheid een specifiek ‘familiegevoel’. Daar laten we mensen laagdrempelig mee kennismaken.”

Verschil met de VeVa

Die laatste aspecten zitten ook verweven in de VEVA-opleiding die jongeren voorbereidt op een carrière als militair. Waarom dan toch een nieuwe pilot? Saton: “Er zijn meerdere verschillen. Ten eerste de duur. De pilotopleiding duurt 1  jaar en de VeVa 2 jaar. Dat kan onder meer doordat er bepaalde zaken uit zijn gehaald. Zo hoeven de leerlingen geen Algemene Militaire Opleiding binnen de opleiding te doen en vervolgens nog een keer als ze bij Defensie willen beginnen. We merken ook dat dergelijke dubbelingen demotiveren.”

Een ander verschil is dat de invulling van de opleiding aan de ROC’s wordt overgelaten. Dus de fysieke-en-mentale eisen stelt Defensie, de scholen vullen het programma in. Wel komen de leerlingen iedere maand een week naar de Johannes Postkazerne in Havelte. Daar ervaren ze  van dichtbij hoe het militaire leven er uitziet. Saton: “Ze slapen in 1e instantie gewoon in een legeringsgebouw of boogtentenkamp. Maar we willen ze natuurlijk ook een keer meenemen naar een schietserie, op een oefening of laten slapen in het veld.”

Voor het overige krijgen de leerlingen vrijwel een normaal MBO2-programma met rekenen, Engels en Nederlands. Wel ruimen de scholen tijd in voor militaire aspecten. Dat varieert van kaartlezen of exerceren tot een themales over de NAVO. Ook krijgen de leerlingen geen militaire outfit, maar wel een outdoor/sportpakket.