Geschiedenis Vliegbasis Leeuwarden

Zoals veel luchtmachtbases in Nederland, was Vliegbasis Leeuwarden oorspronkelijk een burgervliegveld. In 1938 werd Vliegbasis Leeuwarden een officieel luchtvaartterrein, onder andere voor motorvliegtuigen van de KLM. Leeuwarden werd toen gebruikt voor tussenlandingen tussen Schiphol en Eelde (Groningen).

Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog gebruikte de Duitse Luftwaffe vliegveld Leeuwarden. De Duitsers legden start- en landingsbanen aan. Een wrang detail is dat de Luftwaffe hiervoor puin van de bombardementen op Rotterdam gebruikte.

Op de basis stonden jachtvliegtuigen en bommenwerpers. De Engelse luchtmacht bombardeerde de basis meerdere keren. Tijdens de bevrijding van Nederland verwoesten de Duitsers de meeste startbanen en hangars.

Op de vliegbasis staat nog steeds een aantal gebouwen uit de beginperiode. Het oudste gebouw is de Traditiekamer van de Vliegbasis Leeuwarden. Dit oude KLM-stationsgebouw is nu een museum dat de historie van de vliegbasis tentoonstelt.

Eerste straalvliegtuigen

In 1949 nam de luchtmacht het vliegveld over van de KLM. In de beginjaren van de NAVO oefenden verschillende NAVO-luchtmachten al op Leeuwarden. In die tijd was Vliegbasis Leeuwarden de meest gebruikte vliegbasis van West-Europa. Leeuwarden was ook de eerste basis van de Koninklijke Luchtmacht waar straalvliegtuigen werden gestationeerd.

Het eerste straalvliegtuig was de Gloster Meteor. De Meteor werd tot 1956 gebruikt en daarna vervangen door de Hawker Hunter. Tijdens het Hawker Hunter-tijdperk speelde Leeuwarden een belangrijke rol in de luchtverdediging. Daarom kreeg de vliegbasis veel bezoek van buitenlandse vliegtuigen.

De Hawker Hunter werd in 1964 opgevolgd door de F-104 Starfighter. 322 en 323 Squadron van Vliegbasis Leeuwarden hebben 15 jaar met de Starfighter gevlogen.

Vergroot afbeelding Vliegbasis Leeuwarden vanuit de lucht in 1979.
Vliegbasis Leeuwarden in 1979.

Tijdperk F-16’s

In 1979 werd de Starfighter vervangen door de F-16. Leeuwarden was de eerste vliegbasis met dit type. De eerste F-16 van de Koninklijke Luchtmacht was een B-model met staartnummer J-259. Deze wordt nu gebruikt voor vliegtuiggebonden opleidingen op Vliegbasis Woensdrecht. 322 Squadron was het eerste squadron dat met de gemoderniseerde Midlife Update (MLU) F-16 vloog.