Bandvagn 206-rupsvoertuig

De Bandvagn 206 (BV-206) D6 is een ongepantserd rupsvoertuig dat wordt gebruikt voor algemene ondersteuningstaken, zoals transport en personenvervoer.

De Bandvagn is geschikt voor uiteenlopende klimaat- en terreinomstandigheden. Zo zijn de Bandvagns afgelopen jaren tijdens missies ingezet in onder meer Cambodja, Bosnië, Haïti, Eritrea, Irak en Afghanistan.

Moderniseren

Defensie nam in de jaren ‘80 in totaal 156 exemplaren van de Bandvagn 206 in gebruik. Inmiddels zijn ze deels verminderd inzetbaar. De voertuigen zijn aan het eind van hun technische levensduur en niet gepantserd. De afgelopen jaren zijn er 99 gemoderniseerd om in ieder geval tot en met 2025 mee te kunnen. Na de zogenoemde midlife update (MLU) kregen deze voertuigen de aanduiding BV206NLD. Eerder al werd de gepantserde Viking Bandvagn S10 aangekocht als aanvulling op de ongepantserde BV-206.

Een Band Vagn 206 D6-transportvoertuig (Flat Bed, FB) rijdend in de sneeuw.
Een Band Vagn 206 D6-transportvoertuig (Flat Bed, FB).

Vervangen

In september 2020 kondigde Defensie de vervanging van beide verouderde rupsvoertuigen. Dit gebeurt deels met een nieuw, licht gepantserd voertuig dat Nederland samen met Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Zweden ontwikkelt. Het moet inzetbaar zijn onder extreme omstandigheden, zoals sneeuw en lastig begaanbaar terrein. De opvolger moet minstens zo terreinvaardig zijn als de huidige voertuigen. De 1e nieuwe voertuigen moeten in 2024 arriveren, de laatste in 2027.

De overige BV-206- en Viking-voertuigen worden vervangen door kleinere all terrain patrouillevoertuigen. Dit is een apart project.

4 uitvoeringen

De basisuitvoering is met name geschikt voor het vervoeren van militairen en heeft 16 zitplaatsen. Daarnaast zijn er 3 uitvoeringen voor meer specifieke taken:

  • Bergings- en reparatievoertuig
  • Transportvoertuig
  • Mortierplatform     

Overeenkomstige specificaties

  • Lengte: 6,90 meter
  • Breedte: 1,87 meter
  • Hoogte: 2,46 meter
  • Motortype: Mercedes OM603, 6 cilinder turbodiesel
  • Motorvermogen: 100 kilowatt (136 pk) bij 4.600 omwentelingen per minuut
  • Brandstofverbruik: 70 liter per 100 kilometer
  • In gebruik bij: Korps Mariniers

Specificaties basisvoertuig (general support)

  • Leeggewicht (zonder passagiers en lading): 4.538 kilo
  • Laadvermogen: 2.172 kilo
  • Doorwaaddiepte: voertuig kan na voorbereiding varen
  • Camouflagenetten: 7
  • Zitplaatsen: 16 

Specificaties bergings- en reparatievoertuig (forward repair team)

  • Leeggewicht (zonder passagiers en lading): 4823 kilo
  • Laadvermogen: 1.886 kilo
  • Doorwaaddiepte: voertuig kan na voorbereiding varen
  • Camouflagenetten: 7
  • Zitplaatsen: 6
  • Bijzonderheden: de forward repair team-variant heeft een hydraulische lier en opbergruimte voor gereedschap. De achterwagen is volledig ingericht voor monteurs. Het voertuig wordt altijd bediend door 2 personen.

Specificaties transportvoertuig (flat bed)

  • Leeggewicht (zonder passagiers en lading):  4242 kilo
  • Laadvermogen: 2468 kilo
  • Doorwaaddiepte: 60 centimeter, voertuig kan niet varen
  • Camouflagenetten: 7
  • Zitplaatsen: 5
  • Bijzonderheden: de flat bed-variant kan niet varen omdat de achterwagen niet voldoende drijfvermogen heeft. Het voertuig wordt meestal gebruikt voor het vervoer van munitie of brandstoffen, olie en smeermiddelen/milieu onvriendelijke stoffen.

Specificaties mortierplatform (mortar carrier)

  • Lengte: 7,05 meter
  • Ledig (zonder passagiers en lading) gewicht: 4.538 kilo
  • Laadvermogen: 2.172 kilo
  • Camouflagenetten: 2
  • Zitplaatsen: 6
  • Bijzonderheden: de achterwagen van de mortar carrier kan worden voorzien van 81mm-mortieropstelling en 106 mortiergranaten (high explosive). De achterwagen heeft een speciale stabilisatie-inrichting voor het afvuren van 81mm-mortier.

Transport

Het voertuig bestaat uit een voor- en achterwagen die door een flexibele koppeling met elkaar zijn verbonden. De aandrijving van het voertuig gebeurt permanent op alle 4 de tracks (rupsbanden). Het transport gebeurt via een haaklast (underslung load) onder een helikopter.