Luchtvarenden en luchtverkeersleiders moeten zich houden aan regels die gelden in het Nederlandse luchtruim. Die wet- en regelgeving vinden ze onder meer in de Military Aeronautical Information Publication (MilAIP). Daarin staan bijzonderheden over het militaire vliegen boven Nederland.

Raadpleeg deze publicatie altijd samen met de publicatie voor de burgerluchtvaart Civil Aeronautical Information Publication, op www.ais-netherlands.nl (Engels). Gebruik ook de NOTAM-series (berichten voor luchtvarenden) die van toepassing zijn op Nederland.

Communicatie met recreatievlieger wijzigt

De recreatieluchtvaart groeit. Steeds meer mensen ontdekken de kleine civiele luchtvaart, denk bijvoorbeeld aan MLA-vliegers (2-zitters), motorvliegers, zweefvliegers en modelvliegers. Soms gebruiken die ook het luchtruim dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.

Door deze groeiende groep luchtruimgebruikers zijn militaire luchtverkeersleiders minder goed bereikbaar via de huidige radiofrequentie van de Flight Information Service (FIS). Daarom verandert een deel van de manier van informatievoorziening tussen recreatievlieger en militaire luchtverkeersleiding.

Defensie heeft in 2017 en 2018 met informatiesessies de kleine civiele luchtvaart geïnformeerd over de komende veranderingen. Dat gebeurde via de Koninklijke Nederlandse Vereniging voor Luchtvaart en AOPA Aircraft Owners/Pilots Association.

Wat verandert er?

Er komen 2 nieuwe landelijke informatiesystemen: REFIS en MASIS.

REFIS is het Regional Flight Information System, met een landelijke radiodekking vanaf 1.000 voet. MASIS is het Military Aerodrome Status Information System. Beide systemen ondersteunen de FIS in het luchtruim, dat onder beheer valt van AOCS Nieuw Milligen.

De extra radiofrequenties zijn:

  • 136.225 MHz, channel 136.230 (Noord- en Midden-Nederland)
  • 136.300 MHz, channel 136.305 (Zuid-Nederland)

MASIS wordt op militaire bases geïnstalleerd en is buiten de openstellingstijden van die bases operationeel. Wanneer een vlieger dan een militair vliegveld nadert en een oproep doet op de betreffende torenfrequentie, hoort die vlieger via een geautomatiseerd systeem een geluidsopname die de status en bijzonderheden van het vliegveld weergeeft.