Scania-wissellaadsysteem

Het Scania-wissellaadsysteem (met of zonder aanhangwagen) is een vrachtauto bestemd voor het vervoer van standaard of flatrack containers (zonder zijkanten). Het wissellaadsysteem is de totale constructie van vrachtauto met containerframe, haakarm of autolaadkraan. Met het containerframe en haakarm kan een chauffeur zelfstandig ladingen op de vrachtwagen trekken, op de aanhangwagen duwen of juist lossen.

Het kan dat actuele informatie nog niet is toegevoegd op deze pagina.

Lees ook: Nieuwe wissellaadsystemen, trekker-opleggers en bergingsvoertuigen nodig (19 september 2022)

Vergroot afbeelding Een Scania wissellaadsysteem met een flatrack.
Een Scania wissellaadsysteem met een flatrack.

Een flatrack is een open laadplatform waarvan de zijwanden en het dak ontbreken. Het is bedoeld voor deellevering van zware-, afwijkende ladingen en pallets. Een deellevering betekent dat in 1 transport op meerdere plekken een deel van de lading kan worden afgeleverd. Met een wissellaadsysteem met autolaadkraan is een flatrack te ontladen.

De cabine kan voorzien worden van ballistische bescherming tegen klein kaliber munitie, antipersoneelsmijnen en granaatscherven.

Specificaties

  • aantal: 555 stuks wissellaadsystemen, 98 stuks aanhangwagens
  • lengte: 9,68 meter
  • breedte: 2,54 meter
  • hoogte: 3,77 meter
  • maximaal beladen gewicht: 39.000 kilo
  • motor: Euro III diesel
  • laadvermogen: maximaal 16.500 kilo
  • bemanning: 5 (2 bemanning + 3 passagiers)
  • brandstof: diesel
  • draaicirkel: 26,0 meter
  • maximale snelheid: 90 kilometer per uur
  • motor/voortstuwing: Scania DC12-01, 6-cylinder TD, 420 pk bij 1.900 toeren per minuut
  • tankinhoud: 400 liter
  • waadvermogen: 0,75 meter
  • in gebruik bij: Koninklijke Landmacht, Koninklijke Luchtmacht en Koninklijke Marine (Korps Mariniers)