Sleepboten

De sleepboten van de marine assisteren bij het af- en ontmeren en het verhalen (verplaatsen naar een andere ligplaats). De sleepdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar.

De sleepdienst bestaat uit 3 sleepboten van de Noordzee-klasse (type ASD Tug 2810 Hybrid), de Linge-klasse-sleper Gouwe, 2 kleine sleepboten van de Breezand-klasse en 5 kleine sleepboten van de Schelde-klasse.

Overzicht sleep- en werkboten

Specificaties

Noordzee-klasse

Linge-klasse

Breezand-klasse

Schelde-klasse
Lengte   28,67 m 27,45 m 16,53 m 10,8 m
Breedte    10,43 m 8,3 m 5,32 m 3,8 m
Diepgang   5,15 m 2,7 m 1,8 m 1,6 m
Waterverplaatsing   604 ton 380 ton 74,5 ton volgt
Trekkracht   60 ton 22 ton 11 ton volgt
Bemanning   5 5

3

volgt
Boegnummers

Noordzee-klasse

Linge-klasse

Breezand-klasse

Schelde-klasse
Noordzee A871 Gouwe A878 Breezand Y-8018 Schelde Y8055
Waddenzee A872 Balgzand Y-8019 Wierbalg Y8056
Zuiderzee A873 Malzwin Y8057
Zuidwal Y8058
Westwal Y8059

Schietschijf

De sleepboten verzorgen ook rondvaarten, het vervoer van personeel en goederen, en hijsoperaties met helikopters. Zij dienen dan als varend platform waarop personen uit de helikopter worden afgezet of (oefen)gewonden vanaf worden gehesen. Ook assisteren ze bij schietoefeningen door het slepen van een schietschijf. Afhankelijk van het kaliber waarmee wordt beschoten hangt het gesleepte doel enige honderden tot duizenden meters achter de sleepboot. De sleepboot kan waarnemers aan boord hebben die de misafstanden bepalen en aan het schietende schip terugkoppelen.

Bemanning

Op de Noordzee-klasse zit een 4-koppige bemanning: een kapitein, een bootsman (= stuurman), een machinist en een matroos. De Linge-klasse wordt gevaren door een 5-koppige bemanning: een kapitein, een eerste én een tweede machinist, een bootsman en een matroos. De Breezand-klasse wordt bemand door 3 bemanningsleden (kapitein, machinist en bootsman).

Hybride slepers

De sleepboten uit de Noordzee-klasse van het type ASD Tug 2810 Hybrid zijn gebouwd door Damen Shipyards. De hybride boten worden zowel elektrisch als door een verbrandingsmotor aangedreven. Hierdoor verbruiken ze minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit dan de andere sleepboten. Niet direct gebruikte elektrische energie wordt opgeslagen in een batterijpakket. Daarmee zijn bijvoorbeeld scheepshuishoudelijke systemen te voeden.

De Lingeklasse is in 2016 vervangen vanwege de leeftijd (met uitzondering van de Gouwe uit 1997), maar ook omdat de marine sterkere slepers nodig had. De te assisteren schepen werden steeds groter en zwaarder. De trekkracht van de Lingeklasse is 22 ton, die van de Noordzee-klasse 60,2 ton. Deze sleepboten bieden in de standaarduitvoering plaats aan 8 personen.

Vervanging werkboten Schelde-klasse

Defensie vervangt de kleine werkboten van de Schelde-klasse. De 3 nieuwe boten gaan de huidige 5 boten aflossen en zijn een primeur voor de marine, want ze zijn volledig elektrisch. Stormer Marine B.V. en Defensie Materieel Organisatie (DMO) tekenden op 4 november 2022 het contract. Het bedrijf levert de boten in 2023 en 2024. Ze gaan Bolder, Beting en Bakspier heten.

Video: Verkeerscentrale Den Helder