Sleepboten

De sleepboten van de marine assisteren bij het af- en ontmeren en het verhalen (verplaatsen naar een andere ligplaats). De sleepdienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week inzetbaar.

De sleepdienst bestaat uit 3 sleepboten van de Noordzee-klasse (type ASD Tug 2810 Hybrid), de Linge-klasse-sleper Gouwe en 2 kleine sleepboten van de Breezand-klasse. De Noordzee-klasse verving in juli 2016 4 van de 5 Linge-klasse-slepers.

Overzicht sleepboten

Specificaties
 

Noordzee-klasse

Linge-klasse

Breezand-klasse

 
Lengte   28,67 m 27,45 m 16,53 m  
Breedte    10,43 m 8,3 m 5,32 m  
Diepgang   5,15 m 2,7 m 1,8 m  
Waterverplaatsing   604 ton 380 ton 74,5 ton  
Trekkracht   60 ton 22 ton 11 ton  
Bemanning   5 5

3

 
Boegnummers

Noordzee-klasse

 

Linge-klasse

   

Breezand-klasse

 
Noordzee A871 Gouwe A878   Breezand Y-8018
Waddenzee A872       Balgzand Y-8019
Zuiderzee A873          

Schietschijf

De sleepboten verzorgen ook rondvaarten, het vervoer van personeel en goederen, en hijsoperaties met helikopters. Zij dienen dan als varend platform waarop personen uit de helikopter worden afgezet of (oefen)gewonden vanaf worden gehesen. Ook assisteren ze bij schietoefeningen door het slepen van een schietschijf. Afhankelijk van het kaliber waarmee wordt beschoten hangt het gesleepte doel enige honderden tot duizenden meters achter de sleepboot. De sleepboot kan waarnemers aan boord hebben die de misafstanden bepalen en aan het schietende schip terugkoppelen.

Het motortankschip Patria (Y8760) voorziet alle schepen van de marine van de nodige brandstof.

Bemanning

Op de Noordzee-klase zit een 4-koppige bemanning: een kapitein, een bootsman (= stuurman), een machinist en een matroos. De Linge-klasse wordt gevaren door een 5-koppige bemanning: een kapitein, een 1e én een 2e machinist, een bootsman en een matroos. De Breezand-klasse wordt bemand door 3 bemanningsleden (kapitein, machinist en bootsman).

Nieuwe hybride slepers

De sleepboten uit de Noordzee-klasse van het type ASD Tug 2810 Hybrid zijn gebouwd door Damen Shipyards. De hybride boten worden zowel elektrisch als door een verbrandingsmotor aangedreven. Hierdoor verbruiken ze minder brandstof en stoten minder schadelijke stoffen uit dan de andere sleepboten. Niet direct gebruikte elektrische energie wordt opgeslagen in een batterijpakket. Daarmee zijn bijvoorbeeld scheepshuishoudelijke systemen te voeden.

De Lingeklasse is vervangen vanwege de leeftijd (op de Gouwe uit 1987 na), maar ook omdat de marine sterkere slepers nodig heeft. De te assisteren schepen zijn groter en zwaarder geworden. De trekkracht van de Lingeklasse is 22 ton, die van de Noordzee-klasse 60,2 ton. Deze sleepboten bieden in de standaarduitvoering plaats aan 8 personen.