Multifunctionele havenvaartuigen

De marine heeft 3 multifunctionele havenvaartuigen: de Nieuwediep (Y8006), de Marsdiep (Y8007) en de Landtdiep (Y8008). De voormalige patrouillevaartuigen van de marechaussee worden bij de marine voor uiteenlopende taken ingezet.

Multifunctionele havenvaartuig Nieuwediep (Y8006)

Multifunctionele havenvaartuig Nieuwediep (Y8006)

De multifunctionele havenvaartuigen doen de volgende taken:

  • zeemanschappelijke oefeningen
  • patrouillevaren
  • opleiden
  • rondvaarten
  • algemene ondersteuning

De 3 multifunctionele havenvaartuigen zijn gebouwd als Damen Stan Patrol 2005 bij Damen Gorinchem. Oorspronkelijk zijn de schepen ontworpen voor toezicht, controle en surveillancetaken van zeeschepen, binnen- en recreatievaart op rivieren en kustwateren. Vanwege nieuwe plannen rond de maritieme grensbewaking verving de marechaussee haar zeegaande patrouillevaartuigen door kleinere vaartuigen. Vanaf januari 2014 stelde de marechaussee de schepen gefaseerd uit dienst.

De marine zocht juist naar vervanging van de Nieuwediep (Y8005) en de commandantssloep Jonge Prins. Ook was capaciteit nodig voor de beroepspraktijkvorming van VeVa-leerlingen. Zo kwamen de voormalige marechausseevaartuigen in beeld.

Multifunctionele havenvoertuigen
Bouwjaar Oude KMar-registratie Oude KMar-naam Overnamedata Marinenaam Marineregistratie
2004 RV160 Drechtsteden november 2013 Nieuwediep Y8006
2007 RV161 Kattenburg oktober 2015 Marsdiep Y8007
2006 RV162 Wycker Meer november 2015 Landtdiep Y8008
Specificaties
gebouwd als: Damen Stan Patrol 2005
bemanning: 2 + 10 opstappers
lengte: 19,80 meter
stahoogte (stuurhuis, accommodatie): 2,1 meter
breedte: 5,45 meter
vrijboord: 1,15 meter
waterverplaatsing (leeg): circa 37 ton
gross tonnage (totale volume): 50 ton
materiaal: aluminium
thuishaven en vaargebied: Den Helder en omgeving
motoren: 2 x MAN D2480LE401 (Nieuwediep)
2 x Caterpillar C18 2x651 kW (Landtdiep en Marsdiep)

De aluminium vaartuigen hebben een romp speciaal ontwikkeld voor minimale weerstand en om zo min mogelijk hekgolven te veroorzaken. De vaartuigen worden voortgestuwd door 2 scheepsdieselmotoren. De romp en stootrand zijn zo ontworpen dat tijdens patrouilles gemakkelijk en zonder schade een schip langszij kan komen. De dekhoogte (vrijboord) is zo laag mogelijk gehouden om gemakkelijk op laag liggende schepen te kunnen overstappen.