Vliegtuigwrakken Tweede Wereldoorlog

Tijdens de Tweede Wereldoorlog crashten in Nederland zo’n 6.000 vliegtuigen, zowel op het land als in het water. De meeste daarvan zijn geborgen.

In vliegtuigwrakken bevinden zich soms nog stoffelijke resten van de bemanning. Die wrakken gelden als graf en de grafrust ervan wordt gerespecteerd. Vaak staat er in de buurt een monument.

De gemeente kan besluiten een wrak te bergen. Bijvoorbeeld bij een herbestemming van de grond. Maar meestal is de reden voor berging het gevaar van nog niet ontplofte explosieven in het wrak.

Wrakstukken van een neergestort vliegtuig.
Crashlocatie van een Britse Halifax bij Breezand. De gehele bemanning sneuvelde.

Berging tientallen vliegtuigwrakken

In september 2019 startte een bijzonder meerjarenproject. Vele tientallen vliegtuigwrakken met vermiste bemanningsleden worden geborgen. Defensie speelt een grote rol bij de berging. De Koninklijke Luchtmacht leidt de bergingsoperatie. De Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht verzamelt zoveel mogelijk stoffelijke resten en probeert die te identificeren. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie is aanwezig om wapens, munitie en bommen veilig te stellen. Er worden in principe 3 wrakken per jaar geborgen. Het Rijk trekt 15 miljoen euro uit om in de komende jaren 30 tot 50 wrakken te bergen.

Zorgvuldige berging stoffelijke resten

Als bergers in het vliegtuigwrak stoffelijke overschotten aantreffen, zorgen specialisten van de Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht voor een zorgvuldige en respectvolle berging en identificatie van de oorlogsslachtoffers.