Vliegtuigwrakken

Tijdens de Tweede Wereldoorlog crashten in Nederland zo’n 6.000 vliegtuigen, zowel op het land als in het water. De meeste daarvan zijn geborgen.

In vliegtuigwrakken bevinden zich soms nog stoffelijke resten van de bemanning. Die wrakken gelden als graf en de grafrust ervan wordt gerespecteerd. Vaak staat er in de buurt een monument.

De gemeente kan besluiten een wrak te bergen. Bijvoorbeeld bij een herbestemming van de grond. Maar meestal is de reden voor berging het gevaar van nog niet ontplofte explosieven in het wrak.

Bergingskuip met stalen damwanden in het IJsselmeer. De bergingskuip is geplaatst voor het bergen van een Vickers Wellington-bommenwerper.

Bergingskuip met stalen damwanden in het IJsselmeer.

Berging bommenwerper

Zo is in de 2e helft van 2016 een Britse Vickers Wellington-bommenwerper uit de Tweede Wereldoorlog geborgen. Dit toestel stortte in 1941 in het IJsselmeer en had 500-ponders (4), 250-ponders (3) en 270 kleine brandbommen aan boord.

Een vliegtuigberging vindt ongeveer 2 tot 3 keer per jaar plaats. De Koninklijke Luchtmacht leidt zo'n operatie.

Zorgvuldige berging stoffelijke resten

Als bergers in het het vliegtuigwrak stoffelijke overschotten aantreffen, zorgen specialisten van de Bergings- en Identificatiedienst Koninklijke Landmacht voor een zorgvuldige en respectvolle berging en identificatie van de oorlogsslachtoffers.