IT Continuity Center (ITCC)
Defensie zoekt marktpartijen die kunnen helpen met het slim monitoren van steeds meer IT-systemen én het automatiseren of uitbesteden van logistieke processen. Zo wil het IT Continuity Center (ITCC) efficiënter werken en klaar zijn voor de digitale en operationele uitdagingen van de toekomst.
Datum en tijd (geweest)
25 september 2025, 10.00 - 17.00 uur.
Locatie
Prinses Margrietkazerne, Kolonel D.J. Teesweg 1 in Wezep.
Centraal punt voor IT-diensten
Het IT Continuity Center (ITCC) speelt een belangrijke rol binnen Defensie en enkele overheidsklanten als het centrale punt waar medewerkers terecht kunnen voor informatie, gebruikersondersteuning, het melden van verstoringen en security issues over IT-diensten van JIVC.
Het ITCC:
- werkt zowel in Nederland als in het buitenland en bewaakt 24/7 de beschikbaarheid, integriteit en exclusiviteit van IT-diensten;
- werkt samen met andere onderdelen van Defensie aan de cyberveiligheid van netwerken en systemen;
- bewaakt en monitort continu alle netwerken en verbindingen van Defensie, zodat het werk van Defensie en haar partners kan doorgaan, ook bij problemen;
- levert werkplekken en daaraan gekoppelde randapparatuur en beheert de cryptomiddelen.
Het ITCC heeft verschillende ambities opgesteld die zij met marktpartijen wil bespreken om haar rol nog beter te vervullen. Deze ambities zijn gericht op het verbeteren van de huidige processen en het voorbereiden op toekomstige uitdagingen.
Monitoring en Control vitale infrastructuur Defensie
Binnen het ITCC is het IT Operations Center (ITOC) verantwoordelijk voor het monitoren en controleren van de IT-infrastructuur van Defensie en de belangrijkste applicaties. Het ITOC wil altijd verbeteren en moedigt daarom aanbevelingen van leveranciers aan over personeel, organisatie, processen en techniek.
Uitdagingen bij het ITOC
- Het ITOC verwacht onderbezetting.
- Het management wijzigde vaak de afgelopen jaren.
- Het ITOC wil incident, change en event management verder doorontwikkelen.
- De grote hoeveelheid diensten die het ITOC moet monitoren vraagt om een groot aantal verschillende werkplekken voor management/beheer. Dit kan tot ruimtegebrek leiden.
- Het huidige ITOC is het resultaat van het samenvoegen van meerdere onderdelen. Deze hebben elk een eigen cultuur en werkwijze. Er is niet genoeg aandacht geweest voor het maken van 1 team, met gezamenlijke werkwijze en cultuur.
- Het ITOC wil kritieke diensten zo goed mogelijk inzichtelijk maken.
- Het ITOC verwacht dat Defensie meer systemen gaat gebruiken. Daarom wil het ITOC zo goed mogelijk inzicht krijgen in de afhankelijkheid van systemen.
Aandachtspunten voor leveranciers die mee willen denken
- Er moet rekening worden gehouden met het technisch ontwerp van GrIT.
- De aanbevelingen moeten schaalbaar zijn.
- De aanbevelingen moeten rekening houden met het bestaan van de Service Desk Defensie.
- De aanbevelingen moeten rekening houden met de huidige werkplekomgeving (bijvoorbeeld ergonomische aspecten).
- De aanbevelingen moeten rekening houden met de richtlijnen van het FMN (Federated Mission Network) en de ondersteuning van ontplooide omgevingen.
- De huidige indeling van het ITOC is leidend.
Vragen die het ITCC heeft zijn bijvoorbeeld:
Welke maatregelen adviseert u het ITCC om zo goed mogelijk invulling te geven aan monitoring en control van de belangrijkste delen van de IT-infrastructuur? Dit gaat om maatregelen op het gebied van:
- Techniek
- Personeel & organisatie
- Processen
Het ITCC wil een integrale oplossing en geen puntoplossing voor elke uitdaging.
Leverbetrouwbaarheid End User Devices
Defensie heeft honderdduizenden end user devices in gebruik zoals fat en thin clients, laptops, tablets en smartphones. De sectie Onsite Support End User Devices (OSEUD) van de afdeling ITCC van JIVC is verantwoordelijk voor het leveren van die devices. Voor het op tijd leveren van die devices is OSEUD afhankelijk van een solution manager. Die is verantwoordelijk voor het bijhouden van voorraden en het op tijd beginnen van lifecycles.
OSEUD is ook afhankelijk van de assortimentsmanager. Die bewaakt onder andere de budgetten van verschillende verzamelingen van deze devices die Defensiebreed worden gebruikt. Veel assortimenten hebben meerdere afnemers in de organisatie.
JIVC heeft de ambitie om net als andere leveranciers 99% van de bestellingen die online voor 22:00 zijn geplaatst, de volgende werkdag werkend en aangesloten te leveren. Eenzelfde ambitie heeft JIVC voor het vervangen van defecte devices. JIVC moet daarnaast op tijd lifecycle management kunnen toepassen met een gemiddelde vervangingstermijn van 5 tot 7 dagen.
Uitdagingen bij de leverbetrouwbaarheid van End User Devices
Het ITCC wil dat er altijd voldoende voorraad is om nieuwe devices uit te leveren of defecte devices te vervangen.
- Het ITCC wil voldoende opslagcapaciteit in het logistiek centrum van JIVC.
- Het ITCC wil het leverproces van devices verder digitaliseren.
- Het ITCC wil de huidige, goedgekeurde systeemconfiguraties procesmatig waarborgen.
- Het ITCC wil de governance, monitoring en ketensamenwerking rond kernprocessen op dezelfde manier borgen, om sturing en prioritering op eenzelfde manier door te ontwikkelen.
Aandachtspunten voor leveranciers die mee willen denken
- De aanbevelingen moeten schaalbaar zijn.
- De aanbevelingen moeten rekening houden met het bestaan van de Service Desk Defensie.
- De aanbevelingen moeten rekening houden met het logistiek centrum op Camp New Amsterdam.
- De aanbevelingen moeten rekening houden met bestaande applicaties als SAP (bijvoorbeeld voor voorraadbeheer) en ServiceNow (voor het aanvragen en de registratie van verstoringen) en de ontbrekende koppeling daartussen.
- De huidige indeling van OSEUD is leidend.
Vragen die het ITCC heeft over leverbetrouwbaarheid zijn bijvoorbeeld:
Welke maatregelen adviseert u het ITCC om de leverbetrouwbaarheid van End User Devices zo goed mogelijk te verbeteren? Dit gaat om maatregelen op het gebied van:
- Techniek
- Personeel & organisatie
- Processen
2. Welke maatregelen moet het ITCC nemen om de ambities uiterlijk op 01-07-2026 waar te kunnen maken?
Het ITCC wil een integrale oplossing en geen puntoplossing voor elke uitdaging.
Aanmelding en selectie
- De themahouder van Defensie bereidt een onderwerp voor een IT-tafel voor.
- We publiceren het thema en datum van de IT-tafel op deze website. Je kunt je als marktpartij inschrijven voor deze IT-tafel.
- Na inschrijving via de site ontvang je per mail een uitnodiging. Hierin zit een onepager waarin we de hulpvraag beschrijven. Ook zit er een intakeformulier bij waarin we vragen om je mogelijke oplossing voor de hulpvraag op te schrijven. In het intakeformulier vul je ook in welke content matter expert deelneemt namens jouw organisatie. Zonder inhoudelijk expert kan je organisatie niet deelnemen. Bij de IT-tafels willen we een goed inhoudelijk gesprek kunnen voeren met de juiste vertegenwoordiging van experts.
- Defensie beoordeelt de inschrijvingen. We letten daarbij op een aantal punten. Bijvoorbeeld: levert jouw organisatie toegevoegde waarde op het onderwerp, wordt jullie organisatie vertegenwoordigd door de juiste persoon (content matter expert), zijn de gegeven oplossingsrichtingen uit het intakeformulier van waarde om het gesprek met elkaar aan te gaan tijdens de IT-tafel?
- Uiterlijk 10 dagen voor de start van de IT-tafel laten we weten welke kandidaten kunnen deelnemen. Je ontvangt ook bericht als je niet kan deelnemen.
- Als we meer informatie of vragen hebben voor aanvang van de IT-tafel, dan laten we dat weten. Je krijgt dan een e-mail vanuit it-tafels@jivc-leveranciersdialoog.nl .
- Bereid je goed voor op de IT-tafel. Ken de onepager en jouw antwoorden op de hulpvraag.
- De IT-tafel gaat van start. De IT-tafel bestaat uit een dagdeel met daarin een plenaire introductie, een of meerdere break-outsessies om de dialoog aan te gaan met de aanwezige leveranciers en een korte terugkoppeling tijdens het tweede plenaire gedeelte. Als het nodig is, passen we het format aan.
Vervolg
- Na afloop van de IT-tafel mailen we een korte samenvatting (recap) naar de deelnemers en publiceren die op de website.
- De themahouder van Defensie gaat in gesprek om een mogelijk vervolg te geven aan de uitkomsten van de IT-tafel. Dit kan zijn in de vorm van:
- Een vervolgsessie waarin we een verdere verdieping maken op een of meerdere specifieke use cases.
- Een-op-eengesprekken tussen de themahouder en (een selectie van) de aanwezige leveranciers.
- Een uitnodiging om een beknopt voorstel te schrijven op basis van de uitkomsten van de IT-tafel.
Voorwaarden
Door deelname aan de IT-tafel(s) ga je akkoord met de volgende voorwaarden:
- Defensie vergoedt geen kosten die gemaakt worden door deelname aan de IT-tafel(s) of daaraan verbonden activiteiten.
- Defensie mag ervoor kiezen om niet verder te gaan met de IT-tafel(s) of de resultaten daarvan.
- Alle verstrekte en geleverde informatie van de deelnemers aan de IT-tafel(s) mag Defensie gebruiken voor de opstelling van een programma van eisen, verwervingstraject en/of informatie-uitwisseling met externe partijen.
- Informatie die Defensie voorafgaand aan en tijdens de IT-tafel(s) deelt kan veranderen. Defensie kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de gevolgen daarvan.
- Deelnemers aan de IT-tafel(s) worden niet individueel geïnformeerd over mogelijke verwervingstrajecten en/of vervolgtrajecten. Verwervingstrajecten worden gepubliceerd volgens de geldende wetten en regels.
Meer weten?
Ga naar de beginpagina JIVC-leveranciersdialoog. Heb je een vraag? Neem gerust contact op via ons contactformulier.