Tjidde Hummel en Ab de Gooijer ontvingen vandaag het Draaginsigne Militaire Oorlogs- en Dienstslachtoffers. De veteranen waren tussen 1946 en 1950 actief in Nederlands-Indië en raakten tijdens hun dienst gewond. Beide mannen zijn inmiddels de 100 jaar gepasseerd. Daarmee horen ze tot de groep laatste levende getuigen van deze periode.
Tjidde Hummel (links) en Ab de Gooijer
Hummel liep tijdens de eerste koloniale actie letsel op tijdens een patrouille bij Tjilampeni waar een landmijn afging. Daarbij kwamen 2 van zijn kameraden om het leven. De veteraan raakte gewond aan zijn gezicht en ogen. Hij werd behandeld in het Juliana Hospitaal in Bandoeng.
De Gooijer raakte tijdens de tweede koloniale actie in de omgeving van Djokjakarta door een kogel gewond aan zijn hand. Dit leidde tot blijvend letsel. Tijdens zijn uitzending maakte hij meerdere gevechtssituaties mee. Ook nam hij deel aan verschillende operaties.
Roerige tijd
Hummel en De Gooijer zijn als veteraan verbonden aan het Regiment Infanterie Prins Johan Willem Friso en het Regiment Infanterie Oranje Gelderland.
Regimentscommandant 45 Pantserinfanteriebataljon Regiment Infanterie Oranje Gelderland luitenant-kolonel Sander Donker: “Het was een roerige tijd, vlak na de Tweede Wereldoorlog. We hebben hierover misschien op school iets geleerd of er een boek over gelezen. Voor velen van ons is het echter vaderlandse geschiedenis uit een ver verleden. Vandaag komt deze ingrijpende periode weer tot leven.”
Donker benadrukte het belang van erkenning voor militairen en veteranen. “Ons werk brengt risico’s met zich mee. Daarom is het van belang dat we blijven herdenken en waarderen.”
Schakel met het verleden
Volgens Donker vormen beide veteranen een directe schakel met het verleden van hun regimenten. “Wij staan op uw schouders. Met u verbinden we het verleden met het heden en bouwen we aan de toekomst.”