Defensie krijgt toegang tot vrachtvliegtuigen voor extra grote lading

Defensie kan binnenkort gebruik maken van een internationale vloot van transportvliegtuigen. Deze zijn in beheer bij de Strategic Air Lift International Solution (Salis). Het Defensie Ondersteuningscommando is vandaag het partnership aangegaan met Salis. Dat duurt 2 jaar en gaat in op 1 januari 2024.

Vergroot afbeelding Een Antonov-vrachtvliegtuig.
Een Antonov-vrachtvliegtuig.

Vooral het vrachtvliegtuig Antonov-124 is in staat extra grote ladingen te vervoeren. Naast 5 van deze toestellen bestaat de vloot uit een aantal Iljoesjin-76’s. Alle machines zijn gestationeerd op vliegbasis Leipzig/Halle in Duitsland. Nederland heeft zelf een tekort aan dergelijke grote vliegtuigen.   

Vergroot afbeelding Commandant Defensie Ondersteuningscommando luitenant-generaal Jan-Willem Maas tekent het partnership.
Commandant Defensie Ondersteuningscommando luitenant-generaal Jan-Willem Maas tekent het partnership.

Internationale samenwerking

Met het Salis-lidmaatschap draagt Defensie bij aan internationale samenwerking op het gebied van luchttransport. Omdat ook België en Duitsland lid zijn van Salis is het mogelijk de capaciteit van de vliegtuigen te delen. Nederland kan dus efficiënter gebruik maken van de beschikbare luchttransporten van en naar de Verenigde Staten. Daarmee worden de defensieonderdelen beter ondersteund. Door de huidige geopolitieke ontwikkelingen neemt het aantal vluchten op dit traject toe.

De Support and Procurement Agency van de NAVO biedt het lidmaatschap aan. Dit is na 2 jaar te verlengen.