High Blaze: leren opereren in de bergen

Het Defensie Helikopter Commando werkt momenteel in de Italiaanse Dolomieten de oefening High Blaze af. Deze training bereidt vliegbemanningen voor op opereren in bergachtig terrein. Doordat bergen in de meeste landen voorkomen, geldt High Blaze als zeer belangrijk. Dus wordt de training elk jaar gehouden. Nieuwtje is dat voor het eerst NH90 maritieme gevechtshelikopters meedoen.   

Vergroot afbeelding Een Chinook, een NH90, een Cougar en een Apache vliegen naast elkaar boven bergen.
Voor een Chinook-transporthelikopter. Daarachter vervolgens een NH90, een Cougar en een Apache-gevechtshelikopter.

High Blaze geldt volgens oefenleider luitenant-kolonel-vlieger Jeroen als de hogeschool voor het bergvliegen. De training maakt beginnend personeel vertrouwd met opereren boven en tussen deze massieve obstakels. Tegelijk worden oudgedienden tijdens High Blaze op scherp gezet. Dit is allemaal broodnodig, aldus Jeroen. "Vrijwel alle afgelopen vredesoperaties vonden plaats in gebieden met bergen."

Bergvliegen is een aparte tak van sport, waarbij fouten maken keihard wordt afgestraft. Verraderlijke val- en stijgwinden en hete uitlaatgassen die turbulentie kunnen veroorzaken, bezorgen vooral minder ervaren deelnemers klamme handjes. "Je kunt je in deze omgeving soms heel nietig voelen", aldus Jeroen. Ook kunnen bergen een overweldigende indruk maken en moet je rekening houden met optische illusies. Die maken het bijvoorbeeld lastig om je snelheid tijdig aan te passen als je ergens wilt landen. "Hiervan maken we de cursisten tijdens de 2 weken durende oefening bewust."

Vergroot afbeelding Een NH90-maritieme helikopter vlak boven bergachtig gebied.
Een NH90-maritieme helikopter.

Zonder ingrepen

Naast Apache, Chinook en Cougar-helikopters staan er voor het eerst 2 NH90 helikopters op de Italiaans/Amerikaanse gastbasis Aviano.  Dit type wordt tegenwoordig ook ingezet voor operaties boven land, waardoor High Blaze voor vliegbemanningen van de marine relevant is geworden. "Voor bergvliegen heeft deze heli bijzonder goede eigenschappen", weet kapitein der mariniers Marnix van 860 Squadron inmiddels. De vluchtcommandant blijkt een snelle leerling. Zonder ingrepen wist hij de heli keurig op een afstand tussen de 30 en 50 meter van de bergwand te houden. "Om tijdens tactisch verplaatsen ongezien te blijven, volg je op veilige afstand de contouren van het landschap."

Kruisbestuiving

Dat 860 Squadron tijdens High Blaze met andere eenheden van het Defensie Helikopter Commando optrekt, ziet Marnix als een grote winst. "We maken gebruik van trainers met kennis van en ervaring met andere toestellen. Daardoor ontstaat kruisbestuiving, waarmee we ons voordeel kunnen doen. Zeker nu we meer boven land gaan opereren." High Blaze duurt nog tot morgen.