Mijn missie, ons belang

Betrokken, daadkrachtig en soms met een brok in de keel. Wie kan het verhaal van Defensie beter vertellen dan de mensen die er werken? Op deze pagina vertellen militairen en burgers van de krijgsmacht wat zij doen om te beschermen wat Nederlanders dierbaar is. Want als zij het niet doen, wie dan wel?

"Leerlingen prikkelen en uitdagen"

Bij Defensie in de ‘groene’ ICT werken. Het was niet het eerste antwoord dat in sergeant der 1e klasse Robert Soekatma (37) opkwam bij de vraag: wat wil je later worden? Sterker nog, hij had geen flauw idee na het behalen van zijn mavo-diploma. Een paar halve studies verder wist hij: die schoolbanken zijn niets voor mij en solliciteerde via een bon uit de Veronicagids bij de Koninklijke Landmacht. “Ik denk dat het avontuur van erop uitgaan mij trok.” Inmiddels is hij bevlogen militair en brengt hij als Defensiepraktijkbegeleider ICT binnen de opleiding Veiligheid & Vakmanschap (VeVa) zijn lessen graag over aan de nieuwe generatie leiders.

Lees het verhaal van Robert... [dit is het laatste verhaal uit de serie, redactie]

"Zo goed mogelijk de rommel opruimen"

Na zijn opleiding MTS-Werktuigbouwkunde begon Arie Kappert (57) zijn loopbaan bij de luchtmacht in 1979 als motormonteur straalvliegtuigen. Sleutelde aan de NF-5 en de F-16 op Vliegbasis Twenthe. Met inmiddels HTS vliegtuigbouwkunde op zak werd Arie in '91 officier, kreeg de supervisie over het onderhoud aan helikopters, en vervulde daarna diverse staffuncties in binnen- en buitenland. Wat al die tijd bleef was zijn interesse in de Tweede Wereldoorlog en in het bijzonder het verloop van de luchtoorlog. Dat bracht hem uiteindelijk op zijn huidige (en laatste) functie: stafofficier vliegtuigberging. Een baan die mooi aansluit bij zijn opleiding (qua inzicht) en interesse.

Lees het verhaal van Arie

"Een vervelende situatie in 99% van de gevallen"

Zijn broer wilde liever studeren dan gehoor geven aan de dienstplicht. ‘Dan neem ik zijn dienst over’, dacht de toen 17-jarige Willem Elast die vrijstelling had. Het leger leek hem juist leuk en avontuurlijk. De tiener werd ingedeeld bij de infanterie, maar stapte al snel over naar de techniek. Hij leerde het vak, deed ervaring op als leidinggevende en ging diverse malen op uitzending. Na 25 jaar maakte hij de switch naar ‘operationele personeelszaken’ waarbij hij zich bezighield met allerlei uitzendgerelateerde zaken. Nu staat de 57-jarige eerste luitenant samen met 13 collega’s dag en nacht klaar voor uitgezonden landmachtmilitairen en hun thuisfront, om te assisteren bij vragen en problemen.

Lees het verhaal van Willem

“Operationeel Defensiematerieel testen bij -46 tot +49 graden Celsius is super interessant”

Techniek is zijn lust en zijn leven. Waarom gaat iets kapot en hoe kun je het repareren? Van kleins af aan was Lester de Fockert (26) er al door geboeid. Ook het leger en dan met name de voertuigen fascineerden hem. Dolgelukkig was hij dan ook toen hij een afstudeerplek bij het Materieel Logistiek Commando wist te bemachtigen. Hij mocht een testopstelling voor de motor van de nieuwe Boxer ontwikkelen. De jonge techneut slaagde vorig jaar met vlag en wimpel en kreeg als bonus een baan als medewerker technische klimaatproeven aangeboden. “Operationeel Defensiematerieel testen bij -46 tot +49 graden Celsius is super interessant.”

Lees het verhaal van Lester

"Jarenlange uitbuiting is dan hun toekomst"

Met zijn rug tegen de muur; zo zit adjudant Twan (38) het liefst in openbare ruimtes. “Ik wil weten wie er binnenkomt en vertrekt. Ook als ik privé in een restaurant zit,” zegt de plaatsvervangend teamleider Sluisteam Schiphol. Dat continu ‘profilen’ van zijn omgeving is een gewoonte geworden. Al 17 jaar is het zijn taak afwijkend gedrag in de reizende mensenmassa te signaleren. Vaak doet de marechaussee dat onopvallend in burger, in de zomer soms in korte broek met sneakers.

Lees het verhaal van Twan

“Verhalen levend houden, ook als zij er niet meer zijn”

Van kinds af aan bouwt Ruud de Jong al miniaturen van militaire voertuigen en vliegtuigen. Nu werkt de voormalig kapitein tussen levensgrote echte ‘modellen’ in het Nationaal Militair Museum. De 64-jarige geschiedenisgek is er perfect op zijn plek als gastheer, rondleider en museumdocent. “Met mijn verhalen probeer ik de fantasie van mensen te prikkelen, zodat bij hen de militaire geschiedenis echt tot leven komt.”

Lees het verhaal van Ruud

"Soms cirkelen we in scherpe bochten op een kleine 50 meter boven het zeeoppervlak"

Dagelijks ‘hangen’ ze boven de Noordzee: de vliegtuigen van de Kustwacht. Een routinematig klusje voor de bemanning? Allerminst, volgens vlieger luitenant-ter-zee 2OC vlieger Maarten Camfferman (50). “We vliegen meestal handmatig, in plaats van op de autopilot. En net als de weersomstandigheden, is geen incident hetzelfde.” Vandaag duikt hij vroeg zijn bed in, want om 03.00 uur vannacht mag hij weer.

Lees het verhaal van Maarten

“Als ik het niet vertrouw, stap ik erop af”

“Wij zijn de maatregel die Nederland heeft genomen in een poging de veiligheid te verhogen,” zegt de 22-jarige marechaussee der 1e klasse Kristel. De hoogrisicobeveiliger is zich bewust van de verantwoordelijkheid die op haar rust. “We beschermen risicogevoelige objecten zoals overheidsgebouwen en Joodse instellingen tegen terroristische aanslagen.” Met haar werk bij de Koninklijke Marechaussee treedt ze in de voetsporen van haar vader, die er ooit ook zijn carrière begon.

Lees het verhaal van Kristel

"Crises raken mensen vaak dichtbij huis. Het is dan mooi om echt te kunnen helpen"

Voltrekt zich een ramp of crisis met gevaar voor de bevolking, dan staat Defensie met raad en daad paraat. Majoor Jarl Ernstsen (42) is een van de 25 liaison officieren van Defensie die vraag en aanbod op het gebied van militaire bijstand aan elkaar koppelen. Daarvoor is de voormalig genist en inlichtingenspecialist gedetacheerd bij de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant. “Mijn netwerk is het allerbelangrijkst.”

Lees het verhaal van Jarl

‘Buitenlandse vliegers zijn verbaasd over onze diervriendelijkheid’

Broedend langs de flight line terwijl er dagelijks 50 straaljagers opstijgen en landen. Diverse vogelpaartjes moesten er de afgelopen 2 weken mee dealen tijdens de oefening Frisian Flag. “De vogels ondervinden helemaal geen hinder van dat extra lawaai,” verzekert hoofd vogelwacht adjudant Martin Das (52). Als kleine jongen bracht hij veel tijd door in weilanden en bossen. Nu beschermt hij samen met zijn collega het dieren- en plantenleven op Vliegbasis Leeuwarden tegen het vlieggeweld. Tegelijkertijd maakt hij vliegverkeer veiliger door vogelaanvaringen te voorkomen.

Lees het verhaal van Martin...

“Ik word betaald om tijd te hebben voor mensen”

10 Jaar geleden loopt  filosoof Gösta Huijs (38) een banenwinkel van Defensie binnen. Wijzend op een poster van een militair in Afghanistan vraagt hij: ‘Wat moet ik doen om dáár te komen?’ Kort daarop staat hij op appèl bij de Koninklijke Militaire Academie. Ruim 3 jaar later verzamelt hij inlichtingen in Uruzgan en brieft er dagelijks de generaal. Huijs beschouwt de missie als het hoogtepunt in zijn inlichtingencarrière. Nu staat hij alweer 5 jaar als humanistisch raadsman militairen en burgerpersoneel bij in moeilijke tijden.

Lees het verhaal van Gösta...

"In dit vak moet je brutaal zijn"

Nieuwsjagen met een camera op zak. Niet mooiers dan dat, vindt adjudant Richard Frigge (41).  Al ruim 20 jaar reist hij voor Defensie de wereld over, mee met militairen die ver weg of juist dichtbij huis het verschil maken. “Met mijn beelden geef ik de missie een gezicht”, zegt de cameraman die het liefst op stel en sprong vertrekt naar de plek waar het nieuws zich ontpopt.

Lees het verhaal van Richard...

"Het weer kan op allerlei fronten invloed hebben"

“Het weer is de wetenschap van de dobbelstenen. Je gooit elke dag wat anders”, zegt meteoroloog kapitein Hugo van Bergen. Hij bedoeld het humoristisch, aan de andere kant is zijn uitspraak zo waar als het maar zijn kan. Als één beroep bol staat van onzekerheden, dan is het wel dat van weerkundige.

Lees het verhaal van Hugo...

"In het begin neem ik alle bronnen met een korreltje zout"

Zijn vrienden vertelt hij dat hij een saaie kantoorbaan bij Defensie heeft. Maar de werkelijkheid is alles behalve dat. Marineofficier Arnold (35) is maritiem analist bij de Militaire Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (MIVD). Op basis van onder meer zijn bevindingen, maken generaals en topambtenaren van andere ministeries belangrijke beslissingen. “Ik ben de expert, ze vertrouwen erop dat ik de zaken tot op de bodem uitzoek.”

Lees het verhaal van Arnold...

"Het beladen van een vliegtuig is teamwork"

“Ik viel gelijk met mijn neus in de boter,” zegt sergeant 1 Michiel Linssen (28) met een twinkeling in zijn ogen. Hij wist niet dat er zoiets bestond als 'specialist luchtvrachtafhandeling' en was dan ook blij verrast dat de luchtmacht hem voor die functie wilde opleiden toen hij naar een logistieke baan solliciteerde. Nu is hij teamleider Cargo en maakt hij alle aangeboden luchtvracht voor missies en oefeningen gereed voor transport.

Lees het verhaal van Michiel...

"Ik zie de vlammen van 30 meter hoog nog voor me"

Hij rolde min of meer bij toeval het vak in, maar al snel ervaart adjudant Kees van der Endt (54) zijn werk als roeping. “Als brandweerman kan ik mensen in nood helpen, fantastisch,” zegt de nog altijd studerende ‘ouwe rot’. Hij klom op tot Hoofd Preventie van het brandweerteam op vliegbasis Woensdrecht. “Als de burgermaatschappij om hulp vraagt, rukken we ook uit. Met de E-One crashtender hebben we het machtigste bluswapen in handen.”

Lees het verhaal van Kees