‘Strakke’ Zr.Ms. Pelikaan keert opgeknapt en wel terug naar de West

Zr.Ms. Pelikaan is zojuist weer vertrokken naar het Caribisch gebied. Het ondersteuningsschip was sinds eind vorig jaar in Nederland voor groot onderhoud en een midlife update.

Het opknapwerk was hard nodig. Het was pas de 1e keer dat het schip grondig onderhoud kreeg sinds het in 2006 in gebruik werd genomen. De Pelikaan opereert al 13 jaar in de Caribische zee. Het schip verricht daar ondersteuningszaken en levert noodhulp.

Met de update moet het schip weer jaren vooruit. “Het ziet er strak uit. Ik ben heel tevreden met waar we nu staan”, zei commandant luitenant-ter-zee David Boom voor vertrek.

Een kraan aan boord van een schip.
De komst van een nieuwe kraan was 1 van de speerpunten.

Nieuwe kraan

1 van de speerpunten bij het onderhoud was de installatie van een nieuwe kraan. Daarmee is er beter overzicht op de FRISC’s als ze te water worden gelaten. Deze motorboten worden bijvoorbeeld ingezet bij de bestrijding van drugstransporten. “We kunnen nu ook een stuk beter trainen”, aldus Boom.

Verder kregen het platformmanagementsysteem, de dekken, het verfsysteem en de verblijven een flinke opknapbeurt. Ondanks al het oplapwerk herkende Boom zijn schip nog wel terug, merkte hij lachend op. “Zeker! Het casco en alle grote dingen zijn nog hetzelfde.”

Kleine vertraging

Het was aanvankelijk de bedoeling dat de Pelikaan al in augustus terug naar de Cariben zou vertrekken, maar zaken als de coronacrisis en het weer zorgden voor wat vertraging.

Ook nu is nog niet alles gereed, maar dat komt volgens Boom wel in orde. “Er zijn nog wat zaken af te ronden, zoals bijvoorbeeld tekeningen. Die en reserveonderdelen moeten nog komen. Maar we kunnen voorlopig goed functioneren.”

Wind mee

Als de trip naar de Cariben volgens plan verloopt, komt de Pelikaan daar over 16 dagen aan. “We hebben de eerste dagen wind mee”, wist Boom. “Later komen we nog wel wat depressies en mogelijk zelfs orkanen tegen. Als we bij de Azoren zijn, weten we of doorvaren lukt. We hebben goede systemen die alles in de gaten houden.”

De Pelikaan moet nog minimaal 11 jaar mee. De vervanger van het schip wordt in 2030 gebouwd, waarna die een jaar later klaar moet zijn. “11 jaar met de Pelikaan gaat wel lukken”, zei Boom. “In principe moet een schip 25 tot 30 jaar varen. Ik twijfel er niet aan dat dat met deze updates gaat lukken.”