België en Nederland kopen nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen

De bouw van 12 nieuwe mijnenbestrijdingsvaartuigen door België (6) en Nederland (6) is vandaag op hoog niveau onderstreept. Vandaag tekenden staatssecretaris Barbara Visser, de Belgische defensieminister Didier Reynders, scheepsbouwer Naval Group en ECA Robotics het contract in Brussel. Laatstgenoemde bedrijf bouwt de mijnenbestrijdende dronesystemen waarmee de schepen worden uitgerust.

Artist impression van toekomstig mijnenbestrijdingsmaterieel en -optreden.

Artist impression van toekomstig mijnenbestrijdingsmaterieel en -optreden.

Het gaat om marineschepen van 2.800 ton gespecialiseerd in mijnenbestrijding. Voor deze taak zijn ze bijzonder stil en zenden weinig elektromagnetische golven uit. Beide signalen kunnen mijnen laten afgaan. Ook zijn ze schokbestendig.

Met de gezamenlijke mijnenbestrijdingscapaciteit bevestigen België en Nederland hun vooraanstaande positie op het gebied van de Defensiesamenwerking. Staatssecretaris Barbara Visser bij de ondertekening: “Ik ben het Belgische ministerie van Defensie dankbaar voor de samenwerking en de wijze waarop het project tot dusver is uitgevoerd.”

Uitgebreid pakket onbemande systemen

De schepen krijgen een uitgebreid pakket onbemande oppervlakte- en onderwatersystemen. Neem het onbemande Inspector 125 vaartuig. Dit innovatieve platform maakt dat het schip en zijn bemanning op veilige afstand kunnen opereren. Ook vergroot het de inzetbaarheid.

De Inspector 125 heeft op zijn beurt verschillende dronesystemen aan boord die zijn verbonden met het gevechtssysteem van het mijnenbestrijdingsvaartuig. Het gaat om autonome A18-M onderwatersystemen, T18-M getrokken sonarsystemen en mijnenidentificatie- en vernietigingssystemen, zoals de op afstand bestuurbare Seascan en KSTER-C. Alle drones zijn inzetbaar vanaf de Inspector 125. Bij het pakket horen ook vliegende en mijnenvegende drones. Ieder schip krijgt in totaal zo’n 10 drones.

Artist impression van een Inspector 125 die een autonoom onderwatersysteem te water laat.

Artist impression van een Inspector 125 die een autonoom onderwatersysteem te water laat.

Belgisch-Nederlandse marinesamenwerking

De Belgisch-Nederlandse marinesamenwerking (BENESAM) gaat ver. Er zijn gezamenlijke en geïntegreerde staven, opleidingen, trainingen en operaties. En naast de gezamenlijk aanschaf van mijnenbestrijdingscapaciteit gaan de landen ook samen vrijwel identieke M-fregatten kopen. Dit maakt het mogelijk om het onderhoud van deze scheepstypen onderling te verdelen.

België is de leidende partij bij de vervanging van de mijnenbestrijdingscapaciteit en Nederland bij de M-fregatten.