Duitse special forces oefenen antiterreur vanaf Doorman

Duitse special forces hebben de afgelopen 3 weken Zr. Ms. Karel Doorman gebruikt als uitvalsbasis voor een anti-terreuroefening. Het Joint logistic Support Ship (JSS) had daarvoor 3 helikopters, 200 militairen en het bijbehorende materieel aan boord.

Een Duitse CH-53 Sea Stallion (voorgrond) en een Sea King-transporthelikopter aan boord van de Doorman.

Een Duitse CH-53 Sea Stallion (voorgrond) en een Sea King-transporthelikopter aan boord van de Doorman.

De Duitsers hadden ook een civiel ‘doelschip’ gehuurd voor het oefenen van hun zogenoemde hostage release operations. Hoofd Operationele Dienst luitenant-ter-zee 1 Gerben Koren ontving de oosterburen aan boord van de Doorman: “Voor bevrijdingsacties vertrokken ze vanaf ons schip met aanvalsboten of helikopters naar het doelschip. De Doorman fungeerde als commandoplatform en operating base, alsof we ons op volle zee bevonden. Dit was een mooie demonstratie van de meerwaarde van ons schip.”

Een Nederlands MARSOF-lid verlaat per touw, 'fastropend', een Duitse transporthelikopter.

Een lid van de Duitse speciale eenheid verlaat per touw, 'fastroppend', een transporthelikopter.

Forse helikopters

Tijdens hun acties werkten de Duitsers nauw samen met een groep Maritime Special Operations Forces van het Korps Mariniers. Ook kregen ze ondersteuning van een deel van de Doormanbemanning en Nederlandse Frisc-operators met hun snelle aanvalsboten. Koren: “Ook voor ons was dit erg leerzaam. Je krijgt echt inzicht in wat het praktisch betekent om zo’n grote groep aan boord te krijgen met 3 forse heli’s, een Seaking en 2 CH53’s. Dat is nogal wat. Er zijn sowieso niet veel schepen waarvan het dek dat gewicht kan dragen.”

Vorig jaar oefende de Duitse speciale eenheid ook al met de Doorman, maar toen gebeurden de helivluchten nog van Maritiem Vliegkamp De Kooij. Een jaar later ligt het schip nog wel aan de kade in Den Helder, maar verblijven de gasten vrijwel de gehele oefenperiode aan boord. Het doel was het vergroten van hun maritieme bewustzijn, het tactisch en technisch trainen van maritieme operaties en het bijbehorende planningsproces.

Duitse special forces komen per touw aan boord van de Doorman vanuit hun Sea Stallion-transporthelikopter, het zogenoemde fastropen.

Duitse special forces komen per touw aan boord van de Doorman vanuit hun Sea Stallion-transporthelikopter, het zogenoemde fastropen.

Ruimte beperkt

Koren: “Dat is goed gelukt. Het is een groot schip, maar zo’n oefening maakt bijvoorbeeld duidelijk dat de ruimte toch beperkt is. Ze trainden alsof ze op zee zaten en dat maakt je ook bewust van het feit dat niet alles direct voorhanden is. De volgende stap is het oefenen op volle zee.”

De oefening vond plaats in het kader van de intentieverklaring die de Nederlandse en Duitse Defensieministers vorig jaar tekenden. Daarin spraken ze het gezamenlijke gebruik van de Doorman af. Het was de eerste keer dat dit gebeurde sinds het JSS nieuwe motoren heeft. De bemanning vaart inmiddels weer en maakt zich op voor volwaardige oefeningen op zee.