Voor F-35’s en F-16’s zitten eerste 24 uur aan oostflank erop

De eerste 24 uur dat de NAVO Nederlandse jachtvliegtuigen inzet aan de oostflank van het NAVO-verdragsgebied zit er op. Het gaat om zowel F-35’s als F-16’s, die daar bewapend het luchtruim bewaken en beveiligen. De Koninklijke Luchtmacht heeft voor deze taak 8 toestellen beschikbaar, maar geeft ze wel volledig uit handen.

Vergroot afbeelding Een F-35, klaar voor vertrek naar de oostflank.
Een F-35, klaar voor vertrek naar de oostflank.

Ja, zo werkt dat. Alle operaties voor de NAVO vallen namelijk onder bevel van de Supreme Allied  Commander Europe (SACEUR). Dat is de Amerikaanse 4-sterrengeneraal Tod Wolters. SACEUR, gevestigd in het Belgische Mons, maakt gebruik van internationale hoofdkwartieren voor het plannen van zee-, land- of luchtoperaties.

In dit geval gaat het om luchtoperaties. Voor het plannen daarvan is het Air Command in het Duitse Ramstein verantwoordelijk.

Vergroot afbeelding Een van de F-16's die de NAVO inzet boven de oostflank van het verdragsgebied.
Een van de F-16's die de NAVO inzet boven de oostflank van het verdragsgebied.

Tanken in de lucht

Om de vliegtuigen zo efficiënt mogelijk in te zetten worden ze bijgetankt in de lucht. Daarvoor heeft de NAVO meerdere Airbus A330 Multi Role Tanker Transport-vliegtuigen beschikbaar. Een aantal daarvan is op vliegbasis Eindhoven gestationeerd.

De F-16’s en F-35’s vliegen na vertrek van hun thuisbases, Leeuwarden of Volkel, direct hun missies. Dat is een groot voordeel van kunnen tanken in de lucht, anders zou dat ergens op de grond moeten gebeuren.