Defensie ruimt zware zeemijn voor Zeeuwse kust

Bij de ruiming van een mijn vandaag voor de Zeeuwse kust werd geen enkel risico genomen. Het onderzoeksbedrijf dat de mijn ontdekte bij Vlissingen, dacht aan een beruchte Duitse GC-invloedsmijn met 700 kilo springstof en boobytraps. Duikers van de explosieven opruimingsdienst (EOD) concludeerden dat het een Engels exemplaar was. Nog altijd goed voor 500 kilo springstof.

Geen bol met stekels

Luitenant-ter-zee der 2e klasse oudste categorie René Pouw is commandant van een maritiem EOD-peloton. “Na het nemen van een aantal maten, was duidelijk dat het niet om een GC-mijn ging. Vandaag zijn ze teruggegaan voor de laatste kenmerken. Aan de hand van onze naslagwerken konden we met zekerheid zeggen om welke type het wel ging. Het bleek een Engelse Mark 12. Het is trouwens een cilindrisch exemplaar, dus niet zo’n bol met stekels.”

De EOD-eenheid vond de zeemijn gisteren terug met de Remus-onderwaterrobot. Duikers gingen vervolgens naar beneden om hem te identificeren.

Akoestische en een magnetische ontsteking

De Mark 12 is net als een GC-mijn een invloedsmijn met een akoestische en een magnetische ontsteking. Hij heeft alleen minder springstof en geen boobytraps die onklaar maken bemoeilijken. De mijn lag slechts 2,5 kilometer uit de kust en de explosievenruimers wilden hem het liefst 4 kilometer verderop hebben. Dit om de hinder voor het scheepvaartverkeer te beperken en het risico voor zwemmers en duikers in de kuststrook te minimaliseren. Het ding lag alleen met z’n neus in het zand.

Duitse GC-mijn uit de Tweede Wereldoorlog.

De Duitse GC-mijn uit de Tweede Wereldoorlog die mei 2012 werd geruimd voor de kust van Estland.

Met een simpele spanband

Pouw: “Een duiker heeft er met een simpele spanband en een ratel een hefballon aan vastgemaakt. Die blazen we op als de duiker weg is. Het was alleen de vraag of we ‘m los zouden krijgen. Anders hadden we de mijn ter plekke tot ontploffing gebracht.”

De ballon bleek groot genoeg en de onder water zwevende mijn werd 2 mijl verderop gesleept. Pouw: “Het ging allemaal erg soepel. We hadden wat meer tijd dankzij gunstig duiktij. Dat is de overgang tussen eb en vloed en dan staat er weinig stroming. We konden dus ook direct de springstof bevestigen en de mijn vernietigen.”