Mill

Operationeel:
1 februari 1945 - 15 april 1945
Aantal banen:
1

De geallieerden vonden het nodig om in het zuidoosten van bevrijd Nederland nieuwe vliegvelden aan te leggen. Vandaar konden ze luchtsteun bieden aan het 1st Canadian Army. Zo kwam er een vliegveld noordwestelijk van het Brabantse dorp Mill.

Dit veld kreeg de codenaam B.89. Het vliegveld bood ruimte aan 2 wings jachtvliegtuigen. Het moest uiterlijk in maart 1945 klaar zijn voor operationeel gebruik.

Eind december 1944 inspecteerde de commandant van de 14 Army Group Royal Engineers (14AGRE) de locatie. Hierna stelde hij de plannen bij. Het veld moest al in februari 1945 klaar zijn voor 5 squadrons met jachtvliegtuigen.

De Engelsen huisvestten ook het Royal Air Force-personeel op het vliegveld Dat betekende de bouw van een groot legeringskamp. Op 1 januari 1945 begonnen de geallieerden met de bouw van het vliegveld. Begin februari waren de startbaan en een deel van het vliegveld klaar.

Operatie Veritable

Mill was dus net op tijd klaar voor operatie Veritable. Deze operatie richtte zich op de verovering van een deel van het Duitse Rijnland. Om de operatie te ondersteunen stationeerden de geallieerden 146 Wing op B.89. Deze eenheid beschikte over Hawker Typhoon-jachtbommenwerpers. De wing voerde boven het front patrouillevluchten uit om luchtsteun aan de grondtroepen te geven. Daarnaast voerden zij tot ongeveer april 1945 tactische fotoverkenningen en speciale opdrachten uit. Daarna verhuisde 146 Wing naar Duitsland. De 35 Reconnaissance Wing bleef achter. Deze eenheid beschikte over Mustangs en Spitfires. Zij zaten sinds begin maart op Mill.

Na de Duitse overgave kregen de oorspronkelijke eigenaren het terrein terug. Een aantal jaren later viel het ten prooi aan een enorme zandafgraving. Van het voormalige vliegveld zijn geen sporen meer achtergebleven.