Gilze-Rijen

Operationeel:
1 juli 1910 - 5 mei 1945
Aantal banen:
3

In 1910 nam de Luchtvaartafdeeling (LVA) het vliegterrein de Molenheide bij Gilze in gebruik. Tijdens de Eerste Wereldoorlog voerde de LVA vanaf Gilze verkenningsvluchten langs de Belgische grens uit. Dit deden ze om Nederland neutraal te houden. Op 10 mei 1940 was Gilze-Rijen als enige militaire vliegveld buiten Zeeland en de Vesting Holland in gebruik.

Molenheide en Nerhoven

Na de Nederlandse overgave begon de Luftwaffe met grootschalige werkzaamheden. Zij voegden de Molenheide samen met het nabijgelegen terrein Nerhoven. Zo ontstond een groot Fliegerhorst. Dit project verliep voorspoedig. Want al na 3 maanden arriveerden de eerste vliegtuigen op de uitgestrekte nieuwe basis.

Britse steden

Op 2 september 1940 namen Heinkel HE 111’s van de II./KG 26 de Fliegerhorst in gebruik. Zij voerden bombardementen uit op Britse steden. Later kwamen de met Junkers JU 88A’s uitgeruste II./KG 30. Zij voerden nachtaanvallen op Britse steden uit.

Van april 1942 tot eind mei 1944 opereerden Dornier DO 217s vanaf Gilze-Rijen. Zij kwamen van de Duiste eenheden I./KG 2, de III./KG 2 en de II./KG 40.

Mijnen

De toestellen voerden dagaanvallen uit op doelen in Groot-Brittannië. Maar leden hierbij forse verliezen. Ook legden de Duitsers vanaf de Fliegerhorst mijnen in de Britse riviermondingen. Daarnaast vielen Ju 88’s van II./KG 30 schepen of konvooien langs de Britse oostkust aan. En bombardeerden havens en steden. Nachtjagers vielen met veel succes Britse bommenwerpers aan.

Codenaam B.77

Begin september 1944 ontruimde de Luftwaffe Gilze-Rijen. Dit kwam door de snelle opmars van de geallieerden. Gilze-Rijen behoorde ruim 4 jaar tot de voornaamste Duitse vliegvelden in ons land. In korte tijd herstelden de Britten het door geallieerde bombardementen vernielde veld. Zij gaven het vliegveld de codenaam B.77 en het kwam in gebruik bij de 84 Group. Hiervan voerden de (jacht)vliegtuigen verkenningen uit en vielen verschillende doelen aan. Bijvoorbeeld (binnenvaart)schepen, wegen en spoorwegverbindingen. Begin mei 1945 staakten de Britten de luchtoperaties vanaf Gilze-Rijen.

Op 10 januari 1946 droegen de Britten Gilze-Rijen over aan de Nederlandse luchtstrijdkrachten. Daarna groeide het vliegveld uit tot een belangrijke vliegbasis van de Koninklijke Luchtmacht.