Radar aan voor noodgevallen

Defensie zet de nieuw geplaatste radar in Wier soms aan buiten de afgesproken tijden. Dat gebeurt als er een verhoogde dreiging is. Het beschermen van Nederland is dan belangrijker dan de (geluids)overlast die de radar kan geven. Op deze pagina kunt u zien wanneer Defensie de radar extra heeft aangezet.

Bekijk de normale tijden waarop de radar aanstaat.

Op dit moment 24/7 aan

De SMART-L-radar in Wier staat door de Russische dreiging op dit moment uit voorzorg dag en nacht aan.

Wanneer is de radar extra aangeweest?

Hier vindt u de datum, het tijdstip en de reden waarom de radar extra is aangeweest:

  • Dinsdag 16 november tot donderdag 18 november 19.00 uur (continu). Reden: onderhoud aan de radar in Nieuw-Milligen.
  • Woensdag 25 augustus, van 23.07 uur tot donderdag 26 augustus 03.42 uur. Reden: operationele noodzaak voor gevechtsleiding Koninklijke Luchtmacht.
  • Vrijdag 20 augustus, van 19.00 tot 20.00 uur. Reden: onvoorzien onderhoud van de radar in Nieuw-Milligen.
  • Zaterdag 24 april, van 18.52 tot 19.12 uur. Reden: transponder van vliegtuig gaf geen hoogte aan.

Wanneer is er een noodsituatie?

Er kunnen verschillende redenen zijn om de nieuwe SMART-L-radar tijdelijk aan te zetten.

Bijvoorbeeld wanneer de transponder van een vliegtuig niet goed werkt, of bewust is uitgezet. Dat kan betekenen dat het vliegtuig onzichtbaar wordt voor de radars van de luchtverkeersleiding. Het kan ook dat het vliegtuig nog wel zichtbaar is, maar dat het vliegtuig geen hoogte meer doorgeeft. Beide voorbeelden leiden tot een gevaarlijke situatie in de lucht, omdat de luchtverkeersleiding en de piloot zelf dan niet kunnen zien op welke hoogte het vliegtuig vliegt. Afstand houden tot andere vliegtuigen of het inzetten van een (nood)landing wordt dan moeilijker of zelfs onveilig.

De militaire radars van de Koninklijke Luchtmacht kunnen dan helpen. Die kunnen altijd ‘zien’ waar een vliegtuig vliegt. Dit zijn de SMART-L-radar en de oudere MPR (Medium Power Radar). Wanneer de MPR de informatie niet kan leveren door verouderde instrumenten, zet de luchtmacht de SMART-L tijdelijk aan. De informatie wordt gedeeld met de luchtverkeersleiding zodat het vliegtuig veilig kan landen. Het kan ook dat een vliegtuig door F-16’s van de luchtmacht wordt onderschept als er geen radiocontact met de piloot is.

Als de noodsituatie voorbij is zet de luchtmacht de SMART-L-radar weer uit.