Weblog Somalië

Logistieke kunststukjes

Deze keer schrijf ik over logistiek in een missiegebied. Wat dat betreft heb ik hier in Mogadishu naast uitdagingen ook te maken met een hoog gehalte aan creativiteit en organisatievermogen.

Wie: luitenant-kolonel Martin Guldemond.
Wat: National Representative van het Nederlandse contingent in Somalië.

Personele logistiek

Eerst is daar de personele logistiek. Dagelijks komen EUTM-mensen aan in Mogadishu en dat gaat alleen goed als alles op rolletjes loopt. Je begrijpt het al, dat doet het niet altijd.

Zo ook vorige week. Na de gebeurtenissen in Turkije was Istanboel een paar dagen niet ‘open’. En dan heb je een uitdaging, dan moet je een alternatief zoeken. Istanboel is namelijk een van de grotere ‘hubs’ naar Afrika. Direct gevolg voor de missie is dat mensen niet weg kunnen. Ze moeten langer blijven omdat ze geen overdracht kunnen doen.

Daarbij is er ook een heel gegoochel met slaapcontainers, die tussen alle wisselingen door schoongemaakt en opgeknapt moeten worden.

Militaire post

Naast de personele logistiek hebben wij nog een logistiek systeem: de Militaire Post Organisatie. Die is uniek. Ik zie andere landen uiterst jaloers kijken als er weer een Nederlandse koffer met pakjes binnenkomt (stroopwafels, weet u nog?).

Voor mij is het een uitdaging om die post hier te krijgen. Dat ligt voornamelijk aan het laatste traject, Nairobi-Mogadishu. Door gepast organisatietalent in Nairobi komt de post soms na veel strubbelingen aan. Als het luchtvaartpersoneel tenminste ook een beetje meewerkt.

De postpakketen zijn voor alle militairen in den vreemde een zeer welkome afwisseling en een belangrijk contact met het thuisfront. Dat je niet alles mag opsturen, nou ja. Maar als je thuisfront bedenkt dat je hagelslag en schuddebuikjes MOET hebben, waar houdt het dan op? Een collega had daar wat van over en schonk dat aan de missie. Ik trek nu wel de aandacht als ik ‘s ochtends mijn toast versier met chocolade hagelslag en schuddebuikjes.

Vaak wordt er speculaas, stroopwafels, kaas, worst en pinda’s toegestuurd. Oh ja, en soms een brief. En dat is redelijk zeldzaam. Dat komt omdat we hier onder een soort wifi-bubbel leven. Ik kan op elk moment van de dag via WhatsApp, Facetime of Skype met het thuisfront communiceren. Gemak dient de mens. Maar ook hier ligt een logistieke uitdaging, namelijk voor onze ict-mannen. Een ‘wifi access point’ is snel gemonteerd, maar die hangt wel in de open lucht. Dan hoef ik niet uit te leggen dat zoute lucht, fijnstof, zand en water binnen no time de werking beïnvloeden.

Wagenpark

Wat ook het gemak van de mens dient is goed transport. In Somalië heb je namelijk de logistieke uitdaging om alles werkend te houden. “Zeelucht is gezond”, maar absoluut niet voor het wagenpark. Persoonlijk houd ik wel van een stevige Land Cruiser, Prado of Patrol. Maar als ik zie hoe ze na een paar maanden roesten word ik een beetje verdrietig. Roest is hier een feit, en niet zo’n beetje ook. Niet alleen de bovenkant, de complete trein wordt weggevreten. Met alle gevolgen van dien.

Reparatie aan de Mamba.

Mamba in Darfoer.

Onderhoud aan de Mamba.

Mamba in Mogadishu.

Ook door het terrein en de slechte wegen staat er regelmatig een voertuig aan de kant. Ik herinner me dat ook van mijn uitzending naar Darfoer. Het enige verschil is de overkapping. Want in Darfoer regent het niet, maar hier in Somalië valt iedere dag een buitje.

Kunst- en vliegwerk

Mijn logistieke collega’s houden het wagenpark met veel kunst- en vliegwerk in bedrijf. Een normale autodealer zit hier niet en om een apk-keuring hoef je niet te vragen. Er zijn op het vliegveld een paar garages, maar die vragen (en krijgen) wel de hoofdprijs. Logisch, want ook zij moeten zorgen dat reservedelen hier komen. En ze hebben apparatuur nodig waarmee ze reparaties kunnen doen. Dat kost nu eenmaal veel geld. Dus als je dan op zoek bent naar een nieuw onderdeel voor de Mamba, kom je wel eens uit op de schroothoop.

Gelukkig staan op het vliegveld oude voertuigen, dus met een beetje geluk hoef je niet lang te zoeken. Een schokbreker, differentieel of verdeler is snel gevonden en gemonteerd. Je hoopt dan wel dat-ie het voor langere tijd doet.

Dat dit alles soms minder goed past in onze gereguleerde bedrijfsvoering en veiligheidsdenken is soms een dilemma. De operatie moet door en de werking moet gegarandeerd zijn. Alleen dankzij creatieve mensen krijgen we dat voor elkaar. Mensen, pakjes en reservedelen komen hier alleen aan als zij de schouders eronder zetten. Niet alleen hier in Mogadishu, maar ook in Nairobi en Nederland.

Groet,
luitenant-kolonel Martin Guldemond