Weblog Mali

Movecon en Expeditie

Terwijl de meeste mensen op Camp Castor nog slapen, ga ik met mensen van Movement Control (Movecon) en Expeditie alweer op pad om een Antonov 12 te ontladen. In het vliegtuig zitten allerlei goederen, waaronder de post, reservedelen, medische spullen, et cetera.

Wie: kolonel Wilco Roepers.

Wat: commandant contingentscommando Mali.
 

Expeditie bestaat uit Martin, Orvin, Cheryl, Marco en Sander. Zij hebben een Scania-vrachtwagen, een DAF-trekker-opleggercombinatie en een kleine en grote verreiker bij zich. Movecon bestaat uit Chantal en Perry. Zij bemannen ieder een personenbusje en rijden voor en achter Expeditie. Zo loodsen ze hun collega’s zo veilig mogelijk via het helikopterplatform over de landingsbaan van het vliegveld van Gao. Uiteindelijk stoppen ze op de duststrip naast de landingsbaan om daar de Antonov op te vangen en de lading uit het vliegtuig te halen.

Vliegtuig komt binnen

Terwijl ik samen met hen wacht, drinken we koffie en beginnen alvast aan het meegebrachte ontbijt. De zon breekt langzaam door. In de lucht verschijnt een grauwe rook. Dit is het teken dat de Antonov eraan komt. Movecon komt in actie. Het vliegtuig landt en taxiet in onze richting. Chantal vangt het toestel op en geeft met speciale tekens aan waar het moet gaan staan.

Vakkundig lossen

De kleine verreiker is al van de trekker-oplegger gereden en samen met de grotere heftruck rijden ze naar de Antonov. Daarvan zijn de motoren uitgezet en is de laadklep aan de achterkant geopend. Er volgt een vakkundig en geroutineerd samenspel tussen de loadmaster in de buik van het vliegtuig, Omar op de grond en Marco en Sander op de heftruck. De eerste lading bestaat uit 2 stapels lange balken van ongeveer 5 meter. Het valt niet mee, maar het lukt om te lossen zonder het vliegtuig te raken. Daarna volgen een voor een de pallets. De verreikers scheuren op en neer en brengen alle cargo naar de Scania en de trekker-oplegger, waar Cheryl alles begeleidt en vastsjort met spanbanden.

Kleine zandstorm

Als de Antonov leeg is, maakt het vliegtuig zich klaar voor vertrek. De kleine verreiker wordt op de trekker-oplegger gereden en Movecon en Expeditie zijn klaar om te gaan. Helaas is het vliegtuig sneller en laat de motoren bulderen.

Wij worden ‘verblijd’ met een kleine zandstorm, goed voor korrels op allerlei plaatsen waar je ze niet wilt hebben. Als het vliegtuig weg is, gaan we weer terug via de landingsbaan en het helikopterplatform. Movecon neemt afscheid, want er staan alweer passagiers te wachten om naar het vliegveld gebracht te worden, want dat doen zij ook!

Naar het juiste adres

Expeditie gaat naar de loodsen om zo snel mogelijk alles van de vrachtwagens te halen en de spullen te registreren in Track & Trace. Dat is het digitale volgsysteem van onze goederenstromen, zodat alles op het juiste adres valt af te leveren. De dozen met prio gaan natuurlijk het eerst. Het sorteren is zeker geen gemakkelijke klus, want het is niet altijd duidelijk hoe het een en ander is ingepakt. Maar Expeditie bouwde inmiddels veel ervaring op en zorgt dat spullen niet verloren raken en zo snel mogelijk bij de juiste mensen terechtkomen. Een ding is zeker: ze gaan heel veel mensen blij maken, in ieder geval met de post!


Vanuit Gao (Mali),
kolonel Wilco Roepers

Reactiemogelijkheid gesloten

U kunt geen reactie meer plaatsen.

Reacties

  • Leuk om te lezen Wilco. Heel veel plezier in de zandbak :-)

    Van: Dick Muijskens | 24-11-2016, 17:46

  • Goed te lezen dat C-Contco interesse toont in de werkzaamheden van het personeel.

    Van: Jan van Giesen | 28-10-2016, 13:47