Weblog Afghanistan

Logistieke shura

Bol.com en Zalando zouden in Afghanistan flinke leveringsproblemen kennen. Logistiek is namelijk een ‘dingetje’.

Wie: kapitein Arjen de Boer

Wat: Public Affairs Officer Resolute Support

Op de deur van de eetzaal hangt een excuusbrief. Lang verhaal kort: sorry voor de karige maaltijdkeuze. Vrachtwagens met voedsel staan stil, want de bergwegen van Kabul naar Mazar-e-Sharif zijn vanwege het weer slecht begaanbaar.

Dit was een tijdje geleden de aankondiging van de cateraar op Kamp Marmal. Honger hebben we zeker niet geleden, maar er was weinig vers voedsel. Aardappelpuree uit een pakje vierde hoogtij. Inmiddels lijken de ergste tekorten opgelost, maar aanvoerlijnen kunnen dus haperen.

Logistiek in Afghanistan is een issue. Helemaal voor de Afghaanse politie en het leger. Die moeten hun mannen ook kleden, voeden en van munitie en reservedelen voorzien. Dat dit een grote uitdaging is, hoorde ik bij een shura over logistiek in Noord-Afghanistan.

Shura

Een shura is een soort vergadering, waar spelers een probleem bespreken en oplossingen zoeken. Nu spraken commandanten van logistieke eenheden met de Afghaanse ministeries van Defensie en Binnenlandse Zaken. Ook waren er NAVO-coalitiepartners aanwezig.

Het was de eerste bijeenkomst in zijn soort en werd mede georganiseerd door Nederlandse militaire adviseurs (zie kader) die met raad en daad proberen de logistiek naar een hoger plan te tillen. Anders is het gevecht tegen de Taliban moeilijk vol te houden.

3 brandstofwagens staan stil in een Afghaans landschap.

Zowel leger als politie hebben te maken met logistieke uitdagingen.

Brandstoftekort

Ik hoorde een waaier aan problemen en moest flink pennen om bij te blijven. Aan warme uniformen is bijvoorbeeld grote behoefte. Maar transporten komen nauwelijks aan, zegt een kolonel van het Afghaanse 209 Korps. Of brandstof voor voertuigen, machines, generatoren. Vaak krijgen eenheden niet de afgesproken hoeveelheid. Dus kunnen militairen niet rijden of werken aggregaten niet. Ergens gaat iets fout en wordt brandstof achterover gedrukt door corrupte handelaren, tussenpersonen of militairen.

Een rij voertuigen bij een hek in Afghanistan.

Dit is een bekend gezicht bij veel Afghaanse kazernes: een rij kapotte voertuigen.

3,5 maal Nederland

De afstanden in Afghanistan zijn groot. De 9 noordelijke provincies zijn bij elkaar 3,5 keer Nederland. Militairen en agenten bemannen posten die ver van hun hoofdkwartier liggen en dat maakt bevoorraden lastig, zegt een politiechef. Zeker wanneer hij niet genoeg eigen voertuigen heeft om heen en weer te rijden. “Bovendien is de distributie moeilijk vanwege de hoge dreiging.”

Ingewikkeld

Een oplossing was er aan het einde van de shura niet. Daarvoor is Afghanistan te ingewikkeld. Maar met elkaar praten is wel een beginnetje. En het is niet zo dat er niets goed gaat. Toch blijft er op logistiek gebied nog een berg werk te verzetten. Niet alleen voor de Nederlandse adviseurs en hun bondgenoten. Ook voor de Afghaanse leger- en politieleiding, uiteindelijk moeten zij de kar trekken. Dat is het einddoel van Resolute Support: zelfredzaamheid. Maar wie in de wandelgangen goed luistert, kan maar één ding concluderen: zo ver is het nog lang niet.

Valkuil is dat vooruitgang wordt bekeken door een NAVO-bril. “Het is niet goed om hier onze normen en waarden naar binnen te kieperen”, vindt een Nederlandse officier. Want Afghanistan is een totaal andere realiteit.

Groetjes

Arjen

Reactie toevoegen

Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw bericht mag maximaal 2000 karakters tellen.

Uw bericht mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.