ScanEagle-onbemand verkenningssysteem

De X-200 ScanEagle is een onbemand verkenningssysteem. Het bijbehorende vliegtuigje kan (militaire) inlichtingen inwinnen over een situatie en omgeving (situational awareness). Dit doet het toestel op verschillende hoogtes nagenoeg onhoorbaar met een daglichtcamera of een infraroodcamera voor nachtzichtopnames.

2 typen

Er zijn 2 typen:

  • analoog;
  • digitaal.

Een systeem bestaat uit een grondstation, vliegtuigen (6 bij analoog, 3 bij digitaal), een lanceer- en een opvangsysteem. Een militaire operator bestuurt de ScanEagle vanaf het grondstation.

In 2012 heeft Nederland 1 analoog systeem aangeschaft, met 6 vliegtuigen. Dit systeem mag in Nederland niet vliegen, omdat de gebruikte frequenties mogelijk storen op civiele communicatiemiddelen. De 2 digitale ScanEagles, die in juni 2013 in gebruik zijn genomen, hebben dit probleem niet.  

De systemen verschillen vooral wat betreft het verzenden van informatie (analoog, digitaal) en qua motor (mechanische inspuiting analoge ScanEagle tegenover elektronische inspuiting).

Specificaties

  • lengte: 1,48 m    
  • breedte: 3,11 m    
  • gewicht leeg: 12,4 kilo (13,9 digitaal)
  • maximale gewicht: 22 kilo    
  • brandstof: kerosine    
  • maximumsnelheid: 142 kilometer per uur (162 digitaal)
  • vliegduur: ruim 16 uur (ruim 17 uur digitaal)
  • lancering: Superwedge-katapultinstallatie (Mk4-katapultinstallatie digitaal)
  • landing: SkyHook (haaksysteem)
  • aantal: 1 analoog grondsysteem met 6 vliegtuigen en 2 digitale grondsystemen met elk 3 vliegtuigen
  • in gebruik bij: Koninklijke Landmacht, inlichtingeneenheid JISTARC (joint intelligence target acquisition surveillance and reconnaissance commando)

Camera

De ScanEagle heeft een daglicht- of infraroodcamera. De beelden hiervan zendt het toestel live door naar het grondstation. Hier kunnen de beelden direct worden bewerkt. De besturing van de camera vindt ook vanaf hier plaats.

Inzet

Het onbemande verkenningsvliegtuig (UAV – unmanned aerial vehicle) heeft geen start- of landingsbaan nodig. Het systeem is dus ook inzetbaar vanaf een schip.

In augustus 2012 maakte de analoge ScanEagle voor het eerst een operationele vlucht vanaf Hr. Ms. Rotterdam. Het doel was het detecteren van onbekende schepen en het onderzoeken van mogelijke piraterijactiviteiten. Dit gebeurde tijdens de NAVO-antipiraterijmissie Ocean Shield boven de Golf van Aden.

Inmiddels is het onbemande verkenningsvliegtuigje voor meerdere missies ingezet, waaronder Minusma, waarbij Nederland inlichtingen verzamelt voor de VN-missie in Mali.