Luchtmacht bergt neergestort Zwitsers demotoestel

2 containers met brokstukken van het gecrashte Zwitserse F-5-jachtvliegtuig staan sinds vandaag op Vliegbasis Woensdrecht. Motorrijders van de marechaussee escorteerden het transport. Het is het einde van de berging van het toestel dat op 9 juni neerstortte. Dit gebeurde tijdens een trainingsvlucht voor de Luchtmachtdagen van het demoteam Patrouille Suisse.

Majoor Bart Aalberts (Vliegtuigberging Logistiek Centrum Woensdrecht): “Gisteren trokken we de laatste brokstukken uit de Friese klei. Het toestel is in duizenden delen uit elkaar gevallen. Het merendeel ligt nu op Woensdrecht. Er zitten hooguit nog wat kleine stukjes in de grond. Die motorescorte was omdat de wrakdelen nog onderdeel uitmaken van onderzoek van het Openbaar Ministerie. Het is eigenlijk bewijsmateriaal.”

Veel betrokkenen

Aalberts en ranggenoot Arie Kappert (stafofficier vliegtuigberging) leiden de berging namens de luchtmacht in goede banen. Daarbij moeten ze rekening houden met veel partijen. Nederlandse leden van het OM, de marchaussee en de luchtvaartpolitie, maar ook een Zwitsers team onderzoeken de oorzaak van het ongeluk. En dan zijn er nog de aannemer die helpt met het bergen en het schoonmaken van de crashsite, civiele en militaire bewakers, de grondeigenaar en lokale autoriteiten.

Militair terrein

Op het moment dat het vliegtuig neerkwam werd de crashsite direct militair terrein. De F-5 lag half op het grondgebied van een Friese paprikateler en half in water van de gemeente. "In het belang van het onderzoek bewaakten landmachtmilitairen het terrein de afgelopen weken permanent. Anders struinen er gegarandeerd mensen rond, op zoek naar stukken van het vliegtuig”, vertelt Aalberts.

‘Gemakkelijk’ begonnen

De berging begon ‘gemakkelijk’ met de resten die op het land waren beland. Duikers haalden daarna verspreide losse onderdelen boven water. Vervolgens sloeg de aannemer damwanden rond de toestelresten en pompte het water weg. Toen kon het grote werk beginnen: het uitgraven en afspoelen van het grootste deel van het wrak.

Andere oorzaken uitsluiten

Aalberts: “Alles is gefotografeerd. Als het OM de restanten vrijgeeft, worden ze overgedragen aan de Zwitsers. Wat zij er mee gaan doen, weet ik niet. Het onderzoek moet uitsluiten dat er een andere oorzaak is dan nu wordt aangenomen.”

Aangenomen wordt dat de F-5 crashte nadat die in aanraking kwam met een teamgenoot. Die wist zijn beschadigde toestel veilig aan de grond te zetten. “Die andere F-5 staat nog op Vliegbasis Leeuwarden. Ook daar heeft het OM beslag op gelegd. Als dat wordt opgeheven zet een Zwitsers reparatieteam er een nieuw staartstuk aan. Als het dan aan de eisen voldoet, kan het toestel zelfstandig terugvliegen naar Zwitserland”, besluit Aalberts.