Nieuwe afreminstallaties voor F-35
Er zijn nieuwe vliegtuigafreminstallaties in aantocht voor de F-35 gevechtsvliegtuigen. De huidige installaties voor F-16’s zijn niet geschikt voor de nieuwe gevechtsvliegtuigen. De afreminstallaties zijn nodig als er tijdens de start of landing problemen ontstaan.

Remmen vanaf de landingsbaan
Vliegtuigafreminstallaties zijn veiligheidssystemen. Aan het begin en einde van een landingsbaan zijn ondergronds 2 afremsystemen geïnstalleerd. Tussen deze 2 afremsystemen is een kabel gespannen over de landingsbaan. Bij problemen grijpt een haak onder het gevechtsvliegtuig de kabel vast en dat helpt het toestel remmen.
Met het oog op de toekomst
De huidige installaties zijn er al sinds 1985 en zouden hoe dan ook in 2026 aan vervanging toe zijn. Met de komst van de F-35 is het belangrijk om deze nu al te vervangen, omdat de huidige installaties niet geschikt zijn voor de nieuwe gevechtsvliegtuigen.
Met het oog op de toekomst worden er nu afreminstallaties geïnstalleerd die automatisch de remkracht berekenen en leveren die nodig is bij het specifieke toestel dat moet remmen.

14 nieuwe vliegtuigafreminstallaties
Dankzij de Defensie Materieel Organisatie (DMO) heeft de luchtmacht straks 14 nieuwe vliegtuigafreminstallaties op de vliegbases Leeuwarden, Volkel, Woensdrecht, Eindhoven en Gilze-Rijen.
De eerste nieuwe installaties worden gebruikt op vliegbases Gilze-Rijen en Volkel. De F-35 vliegt al vanaf Vliegbasis Leeuwarden. Daar gebruiken ze nu tijdelijk een bovengrondse mobiele vliegtuigafreminstallatie: de MAAS (Mobile Aircraft Arresting System). Volgend jaar wordt Vliegbasis Leeuwarden gerenoveerd.
Meer artikelen
Deze pagina is onderdeel van de serie #TechTuesday op social media en verscheen 12-04-2022.
Lees ook de vorige uit de serie: Apparatuur vindt zijn plek in aangepaste mariniersvoertuigen.