Weblog F-35-vlieger Smiley

Meer brainbytes

Laat ik duidelijk zijn: de F-16 is een fantastisch toestel om te vliegen. De F-35 vliegt nagenoeg hetzelfde. Alleen nog iets makkelijker, stabieler, relaxter.

Wie: F-35-vlieger majoor Pascal Smaal ('Smiley')
Wat
: werkzaam bij het Nederlandse F-35 operationeel test- en evaluatiedetachement op Edwards Air Force Base in Californië.

Nederlandse F-35 en F-16 in de lucht.

Nederlandse F-35 en F-16 tijdens testfase in de lucht.

Lockheed Martin heeft beide toestellen gebouwd. Dat maakt de overstap van F-16 naar F-35 relatief eenvoudig. De knoppen op je stick en je throttle (de gashendel, red.) zijn vergelijkbaar. Het werkt allemaal heel intuïtief. De kist is net zo beweeglijk als de F-16. Al is de F-35 door zijn grotere gewicht nog net iets robuuster. Zeg maar: hij ligt steviger op de weg.

De F-35 heeft een hoop nieuwe snufjes en goodies. Zoals de automatische throttle. Of het systeem waarbij je in de lucht 'slim' kunt tanken. In de F-16 is het toestel bij het tanken net zo vlug en beweeglijk als anders. Als F-35-vlieger kun je een modus inschakelen waarbij je de flight controls als het ware kunt dempen. Je roeruitslagen zijn dan minder hevig, waardoor het hele bijtankproces makkelijker verloopt.

De sensoren van de F-35 zijn echt waanzinnig. Als vlieger krijg je een veel helderder plaatje gepresenteerd dan je gewend was bij de F-16. Mijn sensoren zien nog veel meer en van veel verder weg. En omdat de F-35 zo gemakkelijk vliegt, houd ik meer brainbytes beschikbaar om mijn sensoren nog beter in te zetten. Slimme computersoftware houdt die grote hoeveelheid sensorgegevens tegelijkertijd behapbaar. Data die ik op mijn beurt weer kan uploaden naar onze F-16's of onze KDC-10 via ons Link-16-datanetwerk.

Kortom, de F-16 blijft een fantastisch vliegtuig. Maar met de F-35 werkt het allemaal nog geavanceerder en effectiever.

Smiley